Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke planten (liefst vaste bloeiers) kunnen goed in de schaduw en worden niet al te groot?

ben mijn tuin aan het doen en wil er van t voorjaar wat leuks in gaan zetten, nu staat mijn ene border bijna constant in de schaduw, dus wat kan ik daar het beste planten?
de grond daar is (uiteraard) ook vrij vochtig, en een varen vind ik niet zo mooi...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

http://www.tuinflora.com/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=27&category_id=2023158&flypage=flypage&lang=nl&page=shop.product_details&product_id=6979&vmcchk=1

Bovenstaande link wijst naar een leuke schaduwtuin!
Een witte schaduwtuin is juist voor een donkere plek een goede optie. Via de site zelf kan je ook heel goedkoop vele planten kopen.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een geweldige site is dit!!!!

Andere antwoorden (3)

Ikzelf vindt deze planten wel een goede optie:
Rodgersia
Astilbe (sommige, bijvoorbeeld 'Pumila')
Actaea Ramosa Pink Spike
Carex
Vinca Minor
Astrantia Major (als er maar wel wat zon komt)
Tricyrtis Hirta (echt een aanrader)
Hydrangea Macrophylla (bijvoorbeeld 'libelle')
Dicentra Spectablis
Omphalodus (Starry Eyes)
Anemone 'Honorine Jobert'

Zoek ze maar eens op. Al deze planten kunnen goed in de schaduw en heb ik daar zelf met veel succes staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hortensia's doen het prima in de schaduw. In bijgaande link kun je tientallen planten en bloemen selecteren obv plaatsing, kleur blad en bloem en bloeimaand.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ik heb op één schaduwplekje in mijn tuin een Hosta staan die mooie roze bloemen krijgt. Verder heb ik verschillende Rhododendrons die ook goed schaduw verdragen. Ik voeg enkele foto's toe. In de hoek staat de supermakkelijke Campanula portenschlagiana, die overal weelderig bloeit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding