Er zijn van die magneten te koop die je om de watertoevoerleiding monteert met als doel kalkafzetting te voorkomen. Werkt dat?

Heeft iemand hier ervaring mee? En àls het werkt, is daar dan een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

Alle apparaten die je OM je waterleiding heen monteert, zijn dure onzin. Pure geldklopperij.

Ze *kunnen* niet werken. Immers, als er met het leidingwater wel kalk je huis binnenkomt, en dus door de leidingen richting het apparaat stroomt - maar als die kalk vervolgens *niet* uit je kraan komt - waar zou die kalk moeten zijn gebleven?

Zie ook de onderstaande eerder gestelde vragen over hetzelfde onderwerp.

Toegevoegd na 2 minuten:

Overigens bestaan er ook apparaten die *wel* werken. Dat zijn waterontharders, vergelijkbaar met de waterontharder die in je vaatwasser zit, en die de reden is dat je regelmatig vaatwasserzout moet bijvullen.

Die waterontharders monteer je niet OM je waterleiding heen, maar koppel je TUSSEN je waterleiding in. Ik bedoel, je zaagt je waterleiding in tweeën. Beide kanten sluit je aan op zo'n waterontharder, zodat het water DOOR dat apparaat heen stroomt.

Dat apparaat filtert de kalk er dan uit.

De kalk wordt opgeslagen in de waterontharder. Je zult je waterontharder dus regelmatig moeten "regenereren". Dat gebeurt ofwel door een reservoir uit te wisselen, ofwel door een speciale spoelcyclus te activeren, waarmee alle opgeslagen kalk eruit wordt gespoeld.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Goed man..
Nee, die dingen werken niet. Ik heb een kennis die er eentje heeft laten installeren en me verzekerd heeft dat ze zeker weet dat ze belazerd is en er met beide pootjes is ingetuind.

Dingen die te mooi lijken om waar te zijn, zijn dat meestal ook echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Honni;

Die dingen werken enkel ten gunste van de verkoper. Nee, gelukkig geen ervaring mee, gewoon gezond wantrouwen plus middelbareschoolniveau natuurkunde.