Zijn dit oorkruipers en hoe hou ik ze uit mijn moestuin?

Ik dacht dat het slakken waren die mijn moestuin groenten aan het opeten waren, maar het blijken een soort oorkruipers te zijn (denk ik). Hoe kan ik ze uit mijn moestuin houden???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.8K

Het beste antwoord

Beetje lastig te zien of het oorkruipers zijn. Oorkruipers hebben twee tangachtige aanhechtsels op het achterlijf.

Oorkruipers eten dacht ik zelden bladeren op. Ze eten vaker bladluizen die erop zitten. Ze kunnen wel plantaardig materiaal eten, zoals fruit zoals aardbeien. Dan zijn ze wel een plaag.

Je kunt ze proberen weg te vangen met een omgekeerde bloempot met vochtig hooi of een vochtige doek erin. En ze dan ergens anders zetten. Chemische bestrijding moet je niet doen en is onnodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nu een blikje visolieingegraven in de hoop dat ze daar naartoe gaan en een bloempot op zijn kop met krantensnippers ... het zijn er echt enorm veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het oorkruipers zijn, die zoeken een vochtig plekje. Vandaar mijn advies om een natte lap erin te doen en geen krantensnippers. Maar ik twijfel of het oorkruipers zijn. Misschien reageert EdDijst hier nog wel op. Die weet enorm veel over tuinen en insecten.
amc
11 jaar geleden
som@ klik eens op de foto,dan wordt hij vergroot en kan je duidelijk zien dat het oorwurmen zijn. Je ziet dan duidelijk de tangetjes aan het achterlijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ik vond het gisteren wat onduidelijk, maar die rechtsboven is inderdaad wel beter te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de visolie is welgeteld 1 oorworm gevallen ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook niets geadviseerd met visolie toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk ook eens op de pagina www.nl.wikipedia.org/wiki/Oorwormen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ze er met de hand uit geplukt: 150 stuks tot nu toe. Dat is het enigste wat tot nu toe werkt. Hartelijk dank voor het antwoord!

Andere antwoorden (4)

Haal groene zeep en doe dit in een gieter en gooi er water bij gooi dit over je planten en weg zijn de insecten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet het ook nog opeten die planten of knollen, het lijkt me niet echt lekker/gezond als het naar groene zeep smaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hele domme opmerking misschien hoor maar je kan ze toch gewoon afspoelen. En planten nemen de smaak van de zeep niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat er wel weer af. Het is een milieuvriendelijk alternatief om insecten van de bladeren te krijgen.
Dit is inderdaad een oorworm, die planten kan u het best besproeien met een afkooksel van netels, dat hebben ze echt niet graag.
Het trucje met de omgekeerde bloempot is ook goed om ze te vangen.
Liefst geen chemische middelen want daar gaan ook vogels van dood die oorwormen opeten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog even vermelden dat u die kunt vermijden door rottende plantendelen maximaal op te ruimen, daat houden ze van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oorkruipers houden inderdaad van rottende plantendelen en andere kleine insecten. Het verbaast me daarom dat ze die bladeren zo aanvreten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan ik dit toelichten. De moestuin staat in een zelfgebouwde bak, gevuld met een mengsel van gelijke delen compost, turfmolm en vermiculiet. Dit blijft altijd lekker vochtig en is prima voor de planten. Maar ik denk nu ook voor de oorkruipers die zich er overdag in verschanst hebben...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat denk ik ook. Verklaart ook als ze zich niet laten vangen in een bloempot. Ze hebben een beter plekje.
Nadat ik de foto vergroot heb, zie ik pas dat het daadwerkelijk oorwormen zijn. Ik ken ze omdat we hier jaren geleden een plaag van hadden, ze zaten toen zelfs in huis, in de gordijnen en zelfs mijn bed moest ik 's avonds controleren.
Oorwormen leven hoofdzakelijk van plantaardig materiaal
op vochtige plekjes; schimmelsoorten, algen, korst-en andere mossen, bloemen,zacht blad en onrijpe zaden.
Ook dode insecten die al in ontbinding zijn, eten ze op.
Het is een nachtdier en voelt zich het prettigst bij ca. 25 graden C. en hoge luchtvochtigheid.
Het beste raak je ze kwijt door rottend materiaal weg te halen. Zorgen dus dat je een schone omgeving hebt en geen composthoop in de buurt.

Als er geen rottend vochtig materiaal aanwezig is, gaan ze hiernaar op zoek en dan wil een stenen bloempot, die je op zijn kop neerzet en die gevuld is met vochtig hooi of een oude natte lap die al naar schimmel neigt, nog wel eens een lokmiddel zijn en kruipen ze door het gaatje naar binnen. Vaak zie je ze ook al als je een steen optilt en de grond waarop de steen ligt nat gras is.
amc
11 jaar geleden
Deze beestjes zijn uitermate nuttig in de groentetuin door het eten van schadelijke insecten, vooral bladluizen en wantsen.
Schade aan planten is vrijwel te verwaarlozen.
Wel is er dit jaar veel schade door vooral naaktslakken, zowel de grote als de kleine soorten.
Wil je er van af, ga na donker zoeken met een zaklamp en raap ze op ( kunnen een beetje knijpen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Strooi slakkenkorrels van ecostyle die zijn niet giftig en werken uitstekend zowel buiten als in een plantenkasje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
slakkenkorrels? Ik heb geen slakken! maar oorwormen die mijn planten opvreten ... en de schade is niet te verwaarlozen zoals je aangeeft... anders had ik hier geen berichtje geplaatst...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn grote twijfels of dit de oorwormen hebben gedaan.
Gaten midden in het blad, zoals op jouw foto zijn typerend voor vraat van naaktslakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twijfel of niet: Ik heb ze er persoonlijk 3 nachten lang uit staan te plukken... een oogst van maar liefst 150 stuks!