De verzorging van oleander is niet moeilijk, als we maar bedenken dat het beslist geen kamerplant is. In huis zullen de bloemknoppen al snel afvallen en de plant zal ziek worden vanwege te droge lucht en te weinig licht.
Vanaf begin mei zet men de plant op de meest zonnige plek in de tuin of op het terras.
In warme zomers zal de plant dan uitstekend bloeien. De beste bloeiresultaten worden bereikt als oleanders een glazen of doorzichtig kunststof dak boven hun hoofd hebben.
Van oleanders is bekend dat, als ze met het hoofd in de zon staan, ze met de voeten graag in het water staan.
Dus tijdens zomerse dagen ( ± 25ºC) veel gieten.
Grote exemplaren 1 maal 's morgens en 1 maal 's avonds ± 10 liter liefst lauw water.

Volgen er na een periode van zeer warm weer enkele regenachtige dagen, zorg dan dat het water kan wegvloeien uit de pot of kuip.
Tijdens regenachtige dagen verdampt een oleander veel minder vocht en er zal wortelrot optreden als de wortels doorlopend nat staan waarvan geel blad en bladval weer het gevolg van zullen zijn.
Naast een grote drinker is de oleander ook een grote eter.

Meng in het voorjaar bij het verpotten flink wat organische mest door de potgrond en vervolgens tijdens de periodes van veel gieten regelmatig bijmesten tot half augustus.

Voor meer verzorgingstips: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de juiste verzorging moeten we kijken naar de natuurlijke groeiplaats van deze uitbundig bloeiende kuipplant. De Nerium oleander groeit van nature in o.a het zuiden van Europa, en is meestal te vinden in de uitterwaarden van rivieren en beekjes. Daar er in die uitterwaarden bijna geen hogere vegetatie te vinden is staat de plant meestal de hele dag in de hete volle zon, maar let wel dat diezelfde uitterwaarden een zeer vochtige tot natte bodem hebben.

Conclusie is dus simpel; Plaats de Nerium vol in de zon op de warmste plek in uw tuin of op uw terras, en zorg dat er onder de pot altijd een waterdichte schotel staat.

U geeft de plant water op de pot, en het water wat niet door de grond vastgehouden kan worden loopt door tot op de schotel. Wanneer de schotel is opgedroogd geeft u opnieuw water en dit houdt u de hele zomer vol.

1x per week geeft u voeding, dit kan van alles zijn zoals Pokon, Bio Trissol, Substral of wat dan ook, wij adviseren echter Miracle Grow te gebruiken, deze meststof die verkrijgbaar is in een poedervorm kunt u oplossen in water en bevat alle hoofdelementen die planten (binnen en buiten) nodig hebben, maar veel belangrijker het bevat ook voldoende sporenelementen zoals ijzer, magnesium en fosforzuuranhydride het laatste element is van vitaal belang voor het vormen van bloemen op planten en daarom is Miracle Grow perfect voor het toedienen bij alle bloeiende maar ook niet bloeiende kuip / terras / kamer en tuinplanten.

Het snoeien en in de winter opbergen van de Nerium Oleander is weer een ander verhaal, snoei niet in het najaar alle takken terug omdat dat zo lekker handig is met het overwinteren, maar laat het loof staan. Plaats de plant op een (net) vorstvrije plek, geef spaarzaam heel af en toe wat water in de winter, en begin pas in het vroege voorjaar (half / eind Maart) met de snoei.

Snoei verdeeld in de kroon van de plant ongeveer 50 tot max. 60 % van de takken bij de basis af. Op de snoeiplekken ontstaan drie nieuwe scheuten die volgend jaar voor bloei kunnen zorgen, de takken die u laat staan zijn de bloeitakken voor dit seizoen.