hoe zorg ik ervoor dat Billy kasten van Ikea (80 cm) hun draagsterkte behouden?

Ik las en hoorde al enkele keren dat Billy van Ikea (maat 80 breed) neiging hebben "to cave in" zoals één site het beschreef. Een andere bron zei dat ze niet gemaakt waren voor lang gebruik...
de maat 40 cm zou steviger zijn, maar ik zou liever de bredere maat gebruiken.
Is het probleem nog bij mensen bekend? En wat kan ik doen opdat Billy stevig blijft en de planken hun draagsterkte behouden (zonder dat het uitzicht teveel veranderd wel liefst...)

8 jaar geleden
16.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat om de boekenkast, als ik het me goed herinner?
paulus811
8 jaar geleden
Kan je een beetje uitleggen wat dat ' cave in' effect dan is, voordat iedereen eerst die ene website moet zoeken om überhaupt te begrijpen wat het probleem is?
Utrecht
8 jaar geleden
@ paulus 811: dat de planken doorzakken. Lijkt me een kwestie van niet te zwaar belasten. Hoeveel dan? Geen idee....
paulus811
8 jaar geleden
Dank je Utrecht. Ik zou de planken dan af en toe omdraaien, of met kleine hoekbeugeltjes aan de zijkant van de kast vast zetten. Ook een lat aan de onderkant over de breedte geeft de plank meer stevigheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelf nieuwe planken op maat maken. Bij de bouwmarkt kant en klaar op kleur te koop, je hoeft dat alleen op maat te (laten) zagen, vastzetten met nieuwe stevige steunhoekjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste is om zelf een Billy kast na te maken maar dan met stevig materiaal. Timmerpanelen of mdf van 28 mm dik van de houthandel gebruiken. Deze ikea kasten bevatten karton aan de binnenkant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een stuk of 10 van die dingen van 80cm, al enkele jaren. Nog geen enkel geval van doorgebogen planken geconstateerd, en het is niet dat er geen gewicht op staat. Verkleuren, dat is wat anders.... (om een nadeel te noemen),
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je kan de planken vanaf de achterkant vastschroeven aan de achterwand. Dat scheelt al een stuk. Boeken kunnen ze best hebben, het zijn immers boekenkasten. Als ze toch doorbuigen, kan je ze een paar jaar omdraaien, onderkant boven, dan staan ze voorlopig weer bol in plaats van hol. Ook kan je een plint er onder plakken tegen het doorbuigen. Die moet dan hoger zijn dan breed. Dus bijvoorbeeld 4 cm hoog, 1 cm dik. Maar dat is minder mooi. Of een hoekje van metaal in het midden tegen de achterwand schroeven, maar dan moet je aan de achterkant wel een stevig blokje hout vastmaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En in uiterste nood zijn er ook nog losse planken te koop voor de kasten.

Antwoorden (2)

Onder de planken vierkante buizen schroeven ( per plank twee ) of aan de achterkant een kruis monteren. Beide monteren lost het probleem voor 100% op. Ik heb zelf dat probleem zo opgelost. de kasten staan als een huis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De planken zijn van spaanplaat, en kunnen doorzakken, als je er een groot gewicht boeken op zet, zoals een plank vol zware, grote kunstdrukboeken. Bij mijn Billie kasten met het pocket formaat boeken zie ik geen doorzakken.
Een eenvoudige methode om doorzakken te voorkomen is van de vloer tot bovenaan midden in de kast plankjes van 20cm breed zetten. Die kan je in een bouwmarkt op maat laten zagen en hoeven tussen de boeken niet echt op te vallen.