met wat (elektrisch gereedschap) kan ik het mooiste gleuven in hout maken om er treden in te plaatsen?

ik moet enkele traptreden vervangen wegens houtworm. maar de gleuven lopen niet helemaal tot achter, dus ik moet ze wat groter maken om de nieuwe treden erin te kunnen schuiven.ik zou hiervoor graag elektrisch gereedschap gebruiken dus geen beitel of zoiets.
Want om daar heel nauwkeurig mee te werken is geen lachertje. De gleuven moeten immers van een exacte hoogte en diepte zijn.

11 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Een bovenfrees is de beste oplossing zoals crea al zegt. Door de machine langs een mooie rechte lat laten lopen kun je mooie rechte sleuven maken op gelijke diepte. De lat kun je klemmen of simpel vastschroeven, je moet hem wel telkens verzetten.
Je moet wel leren met zo'n machine te werken, daar mag je gerust enkele goedkopere planken aan opofferen.
Een alternatief is twee gleuven te maken met een handcirkelzaag (met evt. een gleuf ertussen) en de resten met een beitel wegsteken, maar ook dat is niet eenvoudig en vereist oefening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daarvoor koop of huur je een freesmachine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bovenfrees.
Of een (in diepte instelbare) cirkel of invalzaag.

Alleen zie ik een mogelijk probleem.
Je zegt dat de gleuven niet helemaal tot achter lopen,
als je het daar over de bestaande trap hebt, dan gaat je dat met geen enkele machine lukken, je komt niet in de hoeken.

Gaat het om de losse nieuwe treden dan zie ik geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
het is een bestaande trap, maar hij is achteraan open. dus enkel treden en geen tegeltreden. volgens mij moet ik eerst de treden eruit breken (in twee zagen en dan loswrikken) en nadien frezen. ik zie hier niet echt een probleem, maar hoor graag als er volgens jullie wel een probleem zou kunnen optreden. Zodat ik hierop kan anticiperen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je wilt de bestaande treden eruit halen door ze doormidden te zagen, en daarna diezelfde treden na het frezen terugplaatsen?
dat zie ik niet helemaal voor me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reken dat je rondom de gleuf 5 a 10cm ruimte nodig hebt voor het apparaat.
Bij een losse plank heb je alle ruimte, bij een gemonteerde plank vaak niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kwartje valt net, als het gaat om wat je precies wilt doen. Je hebt waarschijnlijk een kant en klare trap, die in een werkplaats gemaakt is en in zijn geheel geplaatst is.
De gleuven in de zijborden (waar de treden in liggen) lopen niet door naar achteren. Ik zie verder geen problemen.
Als de trap belangrijk is, dan zou ik het trede voor trede doen, mocht je vastlopen dan kan je tenminste nog naar boven.. Waarschijnlijk hoef je trouwens niet zo precies te werken als je nu denkt. De diepte maakt niet zo heel veel uit, dat zie je alleen aan de achterkant en dat stukje kan je wel precies doen.
Met een goeie scherpe beitel gaat dit waarschijnlijk ook sneller, want de geleider voor de frees iedere keer precies goed vastzetten kost best veel tijd.
Mischien is de de Dremel TRIO iets voor jou. Deze is namelijk erg compact, je zult er dus makkelijker mee in de hoeken kunnen werken! (zie bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met bovenfrees, en een "renovator" Je kan ook met een handzaag werken, als het een open trap is, en als de oude tree er nog in zit, nog gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
hoe dan met een handzaag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als, het een open trap is, de zaag (fijne tand) plat op de tree leggen en zagen maar, in de richting van de te ruimen gleuf.Als het een gesloten trap is, renovator gebruiken.Wanneer de tree er uit is, met bovenfrees.