Waar komt het vocht uit de koelkast vandaan?

Onze koelkast "lekt"regelmatig, dan ligt er een plasje water op de grond. Dus op de vloer, onder/voor de koelkast. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt, er is niets wat lekt bijv. Iemand enig idee? We hebben een AEG koelkast, zo'n dubbelhoge, en hij is ongeveer 10 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
68.7K

Het beste antwoord

Als je de deur van de koelkast open doet ,dan kijk je tegen de achterwand aan.
Deze achterwand wordt tijdens het koelen koud,er komt een laagje ijs op,om de temperatuur te bereiken.
Op een gegeven moment dooit dit weer omdat de thermostaat de koelkast uitschakeld.
Dit koude ijs gaat dooien ,en komt in een gootje dat het water afvoerd naar een bakje wat boven de motor zit.
Dit water zal verdampen door de warmte van de motor.
Jouw afvoergootje zit verstopt waardoor het water niet weg kan.
Dit loopt op de groentebak plaat,en uiteindelijk komt het op de grond voor de koelkast terecht.
Het gaatje even doorsteken,met een stukje electriciteits draad of een paar van die ijzertjes waar je de vuilniszakken mee dicht maakt en het probleem is opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De reden is, dat je de koelkast te lang laat open staan, waardoor relatief vochtige lucht uit de keuken in de kk komt, als je de deur weer sluit dan daalt de temperatuur van die lucht en gaat het regenen.
De deur zo weinig mogelijk laten openstaan, maar waarschijnlijk is ook het afvoergootje vuil of verstopt. Achter de koelkast zit ook nog een opvangbak boven de compressor. Als de warmte een beetje weg is, zou ik hem binnen en buiten*achterkant) maar eens goed schoonmaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is condensaat, water wat afkomstig is van damp dat van etenswaren, dranken of zelfs de lucht afkomstig kan zijn.
Gewoonlijk wordt het aan de achterkant van de koelkast weer door een gaatje afgevoerd, maar als dat gaatje verstopt raakt loopt het onder uit je koelkast.
Het gaatje zit meestal zo'n 20cm boven de groentenbak in de achterwand.
Geen scherpe voorwerpen gebruiken om het door te prikken maar een potlood o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is condens van in je koelkast.

Vooral tijdens warme dagen produceert een koelkast meer vocht in de koelkast. Vaak zet je namelijk lauwe flessen of pakken fris in je koelkast, lucht die toch soms wat vochtiger is ( broeierig weer) bevat veel vocht en deze slaat dus neer als hij wordt afgekoeld op dit soort produckten.
Achter/ onderin in de binnenzijde van je koelkast heb je vaak een opvanbakkje met een gaatje, deze gaat naar een opvangbakje aan de acherzijde, vaak maar een kleintje en deze kan dus overlopen bij te veel vocht en dan loopt het dus onder je koelkast.

Het kan geen kwaad, het is gewoon water en alle koelkasten hebben hier last van en je koelkast is dus niet stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vocht dat in je koelkast condenseert, loopt aan de achterkant via een geultje/slangetje naar de onderkant van je koelkast.
Daar zit een bakje waar dat water inloopt.
Omdat dat bakje boven een onderdeel zit dat warm wordt verdampt het water daar.
Normaal merkt je dus niks van dat water, maar bij jouw zit er ergens iets verkeerd waardoor het water op de grond komt.