Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe geraak ik aan goede informatie over alles wat te maken heeft met wonen in Portugal?

Ik wil een huis kopen in Spanje of Portugal, en me daar vestigen. Dit omwille van de lagere levensduurte, het klimaat etc. Het is me al duidelijk dat ik vele dingen in het oog moet houden, niet alleen wettelijk maar ook op andere vlakken.Bv. grote steden en toeristische centra (costa's) zijn even duur dan België (of duurder), de juridische afhandeling is heel anders dan in België, niet in alle streken zijn de winters zachter dan hier, hoge energiekost in Portugal enz.
Wat Spanje betreft heb ik intussen enkele webinars kunnen volgen bij Azull, een organisatie die mensen ondersteunt die iets willen kopen in Spanje. Ik volgde ook een workshop bij een advocatenkantoor dat een concessie heeft in Spanje en webinars bij Supergoedspaansleren. Zo vernam ik bv dat er wel wat addertjes onder het gras zijn, dat ik een advocaat moet nemen of een gestor, dat ik ongeveer 20% bovenop de koopprijs moet rekenen aan allerlei kosten en taxen, dat Spanje niet "België in de zon" is maar bv een loggere ambtenarij heeft, de verschillen per deelgebied etc.
Voor Portugal echter loopt dit moeilijker. Ik heb al megaveel gesurft (op internet) en heel wat info, maar vind niet meteen een organisatie die ook workshops geeft zoals Azull of Supergoedspaansleren. Dus het is moeilijk om tot een volledige vergelijking te komen, ik geraak niet aan volledige info.
Iemand een tip van een organisatie zoals bv Azull die aan potentiële kopers voor Portugal online webinars geeft etc?

3 jaar geleden
in: Wonen
Inekez1
3 jaar geleden
Ik heb maar 1 advies: ga eerst een tijd een huis huren in Portugal. Of meerdere tijdelijke woningen in verschillende delen van het land. Dan kun je ervaren hoe het daadwerkelijk is om daar te zijn, te leven en evt. te werken. Een huis kopen is dan een volgende stap en veel eenvoudiger te regelen als je al in het land bent. Ik ken 4 stellen die de afgelopen 5 jaren zijn verhuisd naar Portugal (2x), Spanje en Italië. Allen in de stellige overtuiging er te blijven wonen. Twee huurden een huis, de andere 2 stellen gingen met de camper op zoek naar een geschikte koopwoning. Van de 4 stellen waren er 3 binnen een jaar terug in Nederland, omdat de cultuuromslag toch te groot was.
Ritsuka
3 jaar geleden
@Inekez1 Slim idee, eerst tijdje huren
tinus1969
3 jaar geleden
Ik ben het heel erg eens met Inekez1. Kop pas iets als je er een tijdje hebt gewoond, ook buiten het zomerseizoen. Dan merk je hoe leven er echt is, of je aansluiting vindt bij Portugezen of andere expats, wat je van het klimaat vindt, etc. Ik ken mensen die met plezier permanent zijn geëmigreerd, maar dat was een veel ingrijpender stap dan van te voren voorzien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het lijkt allemaal zo mooi maar als je de bureaucratie ziet in die landen denk ik weleens, waar begin je aan.
Ik vertrek, het roer om, een nieuw leven in de zon om maar een paar te noemen.
Kijk maar eerst eens programma's waar mensen denken het helemaal te gaan maken en berooid terug komen.
En de taal, heb je die al onder controle?
Je lacht je kapot als je dat soort programma's ziet maar ook mensen die wel genoeg geld meenemen om te verbouwen, de taal kunnen spreken en succes hebben.
Ik wens je sterkte...het gras is daar echt niet groener hoor dan hier, we hebben het helemaal niet slecht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Hier kan je al heel wat informatie vinden:
https://sirelo.nl/verhuizen-naar-portugal/wonen-in-portugal/
(Lees meer...)
fremar
3 jaar geleden
liveisgreat
3 jaar geleden
oké dankjewel!
Ik zou het eens bij de Portugese ambassade proberen, die kunnen je waarschijnlijk al een eind op weg helpen en misschien weten die ook wel waar je workshops kunt volgen.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
liveisgreat
3 jaar geleden
ik krijg geen antwoord van hen...
Antoni
3 jaar geleden
+ 1 voor je antwoord, @Pommerd.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing