Hoe lang wonen mensen in hetzelfde huis?

En hoeveel verschilt dit eigenlijk per regio en leeftijd van de bewoners?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
14.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eeuwig :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor ; ik heb nog nooit eeuwig in een huis gewoond; sterker nog, nog nooit meer dan 5-10 jaar. In dit huis ga ik het echter de volgende 40 jaar wel volhouden, als die tijd me gegeven is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 11 keer verhuisd de afgelopen 48 jaar, woon op dit laatste adres het langst, alweer 12 jaar......maar eeuwig ;)....nee dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vriend woont al 30 jaar in hetzelfde huis ;)

Het beste antwoord

Over de woonduur en de afhankelijkheid van leeftijd heb ik geen gegevens kunnen vinden,maar wel over het relatieve aantal verhuisde personen per provincie.

In Groningen waren dat er in 2011 109,8 per 1000 en in Drenthe 78,8. Dat zou in Groningen neerkomen op een gemiddelde woonduur van 9,1 jaar en in Drenthe van 12,7 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Onze straat heeft 6 huizen. Wij wonen er nu 43 jaar. Ik heb alle andere buren wel twee of drie maal zien wisselen. Mijn ene buurvrouw heeft 35 jaar naast me gewoond, mijn andere buurvrouw 18 jaar.
Het merendeel van de jonge mensen krijgt om de zoveel jaar een nieuwe baan en moeten dan verhuizen om dichter bij het werk te zitten.
Het is afhankelijk van werk, status, onrust, te krap beginnershuis waar geen kinderen in passen.
De huidige mens is meer in beweging wat huizen betreft als voorgaande generaties. Het 'ouderlijk huis' wordt alleen nog door de opvolgende generatie gebruikt als daar noodzaak toe is, zoals b.v. een boerderij.
Ivana
11 jaar geleden
Dat heeft inderdaad met regio, leeftijd , inkomen, type huis en woonomgeving en afstand tot je werk te maken, dus echt veel zinnigs is er niet over te zeggen.

Gemiddeld wonen Nederlanders echter in een starterswoning / hun eerste huis, in een groter huis als ze een gezin krijgen, en trekken weer in een kleiner huis als ze ouder worden. Uiteraard zijn daar mensen bij die veel vaker verhuizen (ik heb er al 5 keer opzitten) en mensen die honkvaster zijn en hun hele leven in hetzelfde huis blijven ,maar gemiddeld ' slijten' we 3 tot 4 huizen per ' leven' , jaren van inwoning bij ouders niet meegeteld.

Er vanuit gaande dat mensen tegen de 80 worden en rond de 20 op zichzelf gaan, kom je op ergens tussen de 15 en 20 jaar.

Het kan ook aan het type huis liggen ; in sommige huizen woont niemand meer dan een paar jaar, in andere heb je echte ' plakkers' die het er makkelijk 40 jaar volhouden.
De huidige veranderingen op de huizenmarkt zullen er echter ook wel invloed op krijgen. Zo wordt voor veel mensen verbouwen een logischer optie dan verhuizen, als de markt zo vast zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit de bron: "Gemiddeld om de zeven jaar pakt een Nederlands huishouden alles in dozen en kisten om in een andere woning het leven voort te zetten."

De leeftijd maakt heel wat uit natuurlijk: de meeste mensen zijn niet zo verhuizerig met jonge kinderen, je hoort een beetje gesetteld te zijn voor je aan kinderen begint dus tot pak 'm beet 18 jaar haal je die eens per 7 jaar absoluut niet (gemiddeld). Daarna volgen ongeveer 12-14 jaar van veel en vaak verhuizen (voor studie, op kamers, eerste flatje, groter huis etc) en daar na dus de rustiger jaren met kinderen. Als de kinderen het huis uit zijn verhuist men soms nog wel eens en aan het eind van het leven vaak naar een instelling.

Verdeelt over het land: in de grote steden wordt meer verhuist door de studenten. Op het platteland wordt het minst verhuist. In dorpen en kleine steden zul je het gemiddelde vinden.