Wat kan ik het beste aanplanten in de buurt van mijn Berk?

Ik woon min of meer in een bos en drie jaar geleden heb ik, op aanraden van het tuincentrum die de grond hier kent een grote lading champignonmest door de grond gewerkt. De grond zelf is dus zandgrond en redelijk zuur. Ik krijg de indruk dat de planten over het algemeen te weinig voeding krijgen maar vooral in een straal van drie meter rondom een Berk wil bijvoorbeeld een Skimmia of een Rodondendron niet best gedijen. Alle planten blijven vooral daar erg achter. Ik weet dat een Berk relatief opvlakkig zijn wortels heeft en dus heel veel water inpikt. Maar wat dan? Liever geen heide-achtige planten.
En wat voor soort mest moet ik geven op deze grond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
7.7K

Het beste antwoord

Je kunt het beste het eerst de grond wat verbeteren door compost door de aarde te mengen. Als de grond erg zuur is (je kunt dit zien doordat er dan veel mos groeit), kun je ook kalk aan de grond toevoegen. Voor planten op een droge schaduwplaats zijn b.v. Waldsteinia, Geranium macrorrhizum en Epimedium geschikt. Ook kun je bollen onder de boom planten. Bijvoorbeeld blauwe druifjes en narcissen. Zelf heb ik ook zo'n boom in de tuin. Ik heb onder de boom voorjaarsbollen geplant. (blauwe druifjes en narcissen) Omdat deze al bloeien als de boom nog bijna kaal is, krijgen ze voldoende licht. Staat erg leuk.

Ik voeg nog een link bij met wat tips over planten in de schaduwtuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hulst kan er goed onder staan. Taxus stelt ook weinig eisen.
Voor wat betreft bloeiend goed kun je als het niet te schaduwrijk is lavendel proberen. De azalea vooral een mini azalea is heel mooi kun je in struik vorm proberen. Een Kamperfoelie kan ook goed tegen bosachtige omstandigheden en kun je dan tegen het iets laten opgroeien. Die kunnen ook goed tegen de droogte. Voor het overige zou je kunnen overwegen een border aan te leggen met een aantal zakken grond die je bij een groencentrum vandaan haalt Daar kun je dan mooi jaargoed in doen als vlijtige liezen ( lusten wel veel water) afrikaantjes en dat soort spul. Wel moet je dat dan ieder jaar wat bemesten. Onder een berk groeien ook graag vliegenzwammen. Niet wat je bedoelde misschien maar het staat wel zo mooi. Completeer het geheel met een paar bakken geraniums en je hebt een waar paradijsje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij doet een Varen het erg goed op een halve meter afstand van een Berk.
Zit zelf dichtbij de Hoge Veluwe, en ik denk dat m'n tuin ongeveer dezelfde soort grond heeft. Gras wil er niet goed groeien in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder een berk die groot is kan geen planten meer groeien, deze boom maakt een zeer oppervlakkig en dicht wortelgestel, welke alle voeding en vooral vocht opneemt.
Sommige planten zullen niet echt dood gaan , maar zullen ook niet groeien.
Wel kan je buiten de berk hedera planten en die over de grond naar de stam van de berk laten groeien.
De Hedera (klimop) is zeer sterk en wintergroen en net buiten de berk is er vocht voldoende.
De Hedera planten in een ruim plantgat met veel potgrond.
Vooral in het begin voldoende water geven.