Lade kast staat scheef, hoe recht krijgen?

Onze nieuwe ladekast staat scheef. Als ik de kast iets maar mij toe trek zijn de lades wel recht. Maar hoe kan ik dit blijvend krijgen? Alles gevolgd zoals in de handleiding beschreven, kast staat verder wel waterpas.

Picture for question
een jaar geleden
in: Wonen
4.1K
tinus1969
een jaar geleden
Viltjes/kartonnetjes onder de poten?
jc54
een jaar geleden
Toch maar eens probeeren met een paar spietjes voor of achter onder de poten.
ronron1212
een jaar geleden
Heb je de achter plaat er we goed opgezet.
JustName
een jaar geleden
Achterplaat zit vast zoals het hoort.
ronron1212
een jaar geleden
Plaats eens een foto van de achterkant.

Antwoorden (2)

Als ik de foto bekijk zou aan de rechterzijde iets onder moeten of het pootje uitdraaien, dus hoger of links lager
Toevallig vorige week een nieuwe keuken geplaatst bij mijn dochter.
Elke lade was te verstellen, net als de kastdeurtjes.
Deze waren te stellen met 3 verschillende schroefjes in hetzelfde scharnier of lade, 1 om de geleiderail omhoog of omlaag te draaien, 1 om de geleiderail iets naar voren of naar achteren te draaien mits deze niet aansloot op het kastje zelf, 1 om hoger of lager te zetten.
Bijgevoegd een vergelijkbare filmpjes
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
JustName
een jaar geleden
De geleiderails zaten er al op. Het is echt de kast die gammel is. Tot ik de kast iets stevig naar mij toe trek, dan lijkt alles goed.
Amadea
een jaar geleden
Hoe kan een nieuwe kast gammel zijn?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@JustName : Als de geleiderail al erop zit moet je het inwendige van de lade afstellen zoals het filmpje laat zien.
Inekez1
een jaar geleden
-
Dit is niet te stellen met de lades zelf, want de frontjes van de lades blijven haakse hoeken hebben en het frame van de kast staat niet haaks. De lades sluiten wel mooi recht (steken niet aan 1 kant uit ten opzichte van de voorkant kast) dus niet aan stelschroeven gaan draaien, daarmee kantel je juist de frontjes naar voor en achter.
Haal de kast van z'n plek en controleer of de vloer recht is: waterpas achteraan leggen van links naar rechts, waterpas vooraan leggen van links naar rechts, waterpas links leggen van voor naar achter en rechts leggen van voor naar achter. Alleen als alles recht is, hoef je niks onder de zijkanten te stellen. Is het niet 100% recht, dan kun je een stukje hout of bijvoorbeeld een meubeldopje onder 1 of meer kanten leggen. Ik gebruik vaak stukjes van een verfroerlatje om kasten te stellen. Gewoon met een takkenschaar een stukje afknippen, of met een klein zaagje. Moet een hele zijkant omhoog dan kun je ook 2 hele latjes leggen.

Controleer of de kast 100% haaks in elkaar is gezet. Gebruik een winkelhaak of desnoods een A4-tje om te controleren of je hoeken haaks zijn. Zit de achterwand geschroefd of gespijkerd, dan kun je die eventueel losmaken en opnieuw vastzetten (niet in dezelfde gaatjes want dan trekt ie weer naar de oude positie).

Is de achterwand gewoon een losse plaat die in gleufjes zit geklemd, dan moet de stevigheid komen uit het goed strak in elkaar zetten van de onderdelen. Zit er geen speling tussen zijkanten en bodem/bovenkant? Zijn alle schroeven (en contra-schroeven) correct aangedraaid?

Is je vloer recht, zit alles correct en strak in elkaar en blijft het een gammele kast? Dan is het gewoon hele slechte kwaliteit. Terugbrengen naar de winkel in dat geval.
Inekez1
een jaar geleden