Mogen we elektriciteitkabels van buur op onze grond verwijderen?

We hebben zopas bouwgrond gekocht. Op dit stuk grond stond vroeger een gebouw maar dit is volledig afgesmeten. Nu tijdens graafwerken hebben we enkele elektriciteitskabels opgemerkt die van onze buur zijn aan wie we het stuk grond gekocht hebben. Nu is onze vraag of we deze kabels zomaar mogen verwijderen.

2 jaar geleden
in: Wonen
3.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Wat zegt de koopakte mbt gedogen van kabels? IK zou NOOIT zomaar kabels verwijderen, maar eerst overleggen, om zeker te weten dat je je buurman niet in het donker zet, en of de kabels bv eigendom zijn van de energiemaatschappij.

Antwoorden (2)

Ja, kabels die in jouw grond begraven liggen mag je in principe verwijderen. Als er nog iets aangesloten is van je buren, en je wil op goede voet verder met hen, overleg dan eerst om eventueel de kabel te verleggen.
jc54
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Ook in Vlaanderen?
paulus811
2 jaar geleden
Even overleggen met die buren is een goed idee over de hele wereld, dus ook in Vlaanderen.
Nee, dat kun je niet zomaar verwijderen. Overleg altijd eerst met de buren om 100% zeker te weten waar de kabels vandaan komen en of er nog stroom op staat!

Zijn het gewone grondkabels voor bijvoorbeeld buitenverlichting of stroomvoorziening in een schuurtje, dan kan dat vrij eenvoudig bij de buren afgekoppeld worden. Waarschijnlijk is dat dan al gebeurd voordat de sloop begon, maar controleer dit altijd goed! Daarna kun je de kabels uit de grond verwijderen. Overleg met je buren wat te doen met de kabel bij de erfgrens.

Vraag ook even bij de buren of er mogelijk nog andere kabels of leidingen in de grond kunnen zitten. Denk aan telefoon, tv, gas, water en riolering.

Voordat je kabels of leidingen verwijdert: altijd zeker weten dat het een loze leiding is. Aanvoer van het openbare net naar het huis van de buren mag je natuurlijk niet verwijderen of beschadigen. Vroeger werd er niet echt bijgehouden op tekeningen waar welke leiding of kabel werd ingegraven, en dat ging niet altijd via de route die nu het meest logisch lijkt. Zorg dus dat je met graven niks kapot trekt dat nog in gebruik is.
Inekez1