Moet ik lavendel snoeien?

Zo ja, wanneer en hoe dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Voor een mooie plant te houden moet je lavendel snoeien

het beste is tweemaal in het jaar. Een maal in het voorjaar na de vorst. Je knipt hem tot ongeveer 15 cm. hoogte terug, maar niet in het kale hout knippen, er moeten altijd wat blaatjes blijven zitten anders loopt hij
moeilijk uit. De tweede keer direkt na de bloei, alleen maar de bloem stengels verwijderen Als je dit ieder jaar herhaalt zul je een mooie compacte en vol bloeiende plant over houden.
succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je mag lavendel snoeien, maar niet de gedeeltes die verhout zijn, die lopen niet meer uit.

Toegevoegd na 31 seconden:
oh en dat kan je nu doen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in de Provence en ben omringd door lavendelvelden. Het is mooi om te zien hoe 1x per jaar de bloemen met de volledige stelen geschoren worden . Dit gaat machinaal, vandaar de mooie bolvorm. Van de plant zelf haalt men niet teveel af zodat hij steeds voller en de oogst groter wordt .

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier oogst men na de bloei in Juli/aug. Ik doe het met een schaar of snoeischaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lavendel is een dwergheester, die het beste groeit in arme kalkrijke grond in de volle zon.
Hierdoor zal hij langzaam groeien en zal snoeien niet veel nodig zijn.
Echter in de meeste tuinen is onvoldoende zon, is de grond te voedzaam en vaak ook te zuur.
Hierdoor gaat de Lavendel erg rekken naar boven.
Later worden ze hierdoor kaal en bruin van onderen.
Dus gaat men na 3 jaar de Lavendel snoeien.
Het liefst in het voorjaar anders kan hij best nog wel eens dood vriezen als men in de winter snoeit.
Na een jaar of 5 zal de Lavendel te oud worden en moet men hem vervangen.
Het telkens moeten soeien van Lavendel heeft dus voor een deel te maken dat onze tuinen en grond minder geschikt zijn voor lavendel.
Op de juiste standplaats en juiste grond zal snoeien van Lavendel meestal niet nodig zijn en worden ze ook veel ouder.