Is een douchekraan met een hartafstand van 15 cm ook geschikt voor een hartafstand van 12 cm?

Mijn oog is gevallen op een bepaalde thermostatische douchekraan, maar de hartafstand is 15 cm en ik heb 12 cm nodig. Nu las ik op internet: "In oudere badkamers zit er nog een hartafstand van 12 cm. Maar in een nieuwe badkamer wordt er meestal een hartafstand van 15 cm geplaatst. Dit is belangrijk om te weten, want de nieuwe kraan moet er natuurlijk wel op aansluiten. Er worden S-koppelingen meegeleverd, mocht dat nodig zijn, om de afstand van 12 cm naar 15 cm te krijgen en andersom".

Maak ik hierop uit, een hartafstand van 15 cm in een handomdraai geschikt te maken is voor een hartafstand van 12 cm of is dit een lelijk gezicht?

2 jaar geleden
in: Wonen
9.9K
Inekez1
2 jaar geleden
"Maak ik hierop uit, een hartafstand van 15 cm in een handomdraai geschikt te maken is voor een hartafstand van 12 cm of is dit een lelijk gezicht?" Op die beide vragen is zo geen antwoord te geven. Het hangt af van je huidige situatie. Het is 'in een handomdraai' passend te maken, maar alleen als je huidige s-koppelingen voor de tegels zitten en dus makkelijk verwijderd kunnen worden om ze te vervangen door de koppelingen met grotere sprong. Is je badkamer een keer opnieuw betegeld, waarbij de nieuwe tegels te dicht op (of zelfs over) de oude koppelingen zijn aangebracht, dan zul je eerst moeten breken in je tegelwand voordat je de koppelingen kunt vervangen. Of het een lelijk gezicht is, hangt ook af van je huidige situatie. Dat is bepalend voor de afstand tussen kraan en muur (en dus de diepte van je rozetten) en of je moet breken in je tegels op een plek die bij de nieuwe kraan net niet achter je rozetten verdwijnt. Of je hele grote rozetten lelijk vindt is persoonlijk.

Antwoorden (1)

Ja, maar dan moet je wel S-koppelingen nemen met een "grote sprong".

https://www.tegeldepot.nl/set-s-koppelingen-3-4-x-3-8-grote-sprong-nieuw-hoh-12cm-naar-hoh-15cm#

Wiesbaden set S-Koppelingen 3/4 x 3/8 grote sprong HOH 12cm. naar HOH 15cm
Met deze set kunt u alle kranen met "Hart op Hart" van 15cm plaatsen op een muurplaat HOH 12cm. De afstand van de leidingen die uit de muur komen moet natuurlijk passen op de aansluitingen van de kraan. Dat kan nog wel eens verschillen.

Vooral oudere woningen hebben vaak een HoH afstand in de leidingen van 12cm. Veel nieuwe kranen hebben een HoH van 15cm. Om dit op elkaar aan te laten sluiten zijn daar de S-koppeling die het mogelijk maken de kraan op de oude situatie in de muren te plaatsen.

Denk bijvoorbeeld aan een mooie thermostatische douchekraan of badmengkraan die u nu toch kunt plaatsen.
Toegevoegd op 12 maart 2022 14:50: afbeelding
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Als je dit zelf gaat installeren zorg dan voor een goede afdichting. Het laatste wat je wil is dat lekwater tussen de tegels komt.
Kit.
Draadafdichting.
Teflontape.