Hoe kan ik het beste in een gipswand een losgeraakte trapleuning voorzien van één keilbout stevig herbevestigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (3)

Het handigste is om de beugel/oplegpunt van de trapleuning te verschuiven naar een plek waar een rachel (verticale houten lat) achterzit. (tegen gipsplaat kloppen, kun je het horen) Daar kan je dan met drie schroeven deze vastzetten.

Als het een ouderwets oplegpunt is met tapdraad in de binnenzijde: de gehele leuning eruithalen. Dan een nieuwe keilbout in het steen (dus achter de gipsplaat) plaatsen en met een pijpsleutel aandraaien. Vervolgens oplegpunt er op draaien en dan gehele leuning weer door alle punten erin schuiven. Heel gedoe en gepriegel.

Hoop voor je dat het eerste het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, duidelijk antwoord maar zou het wel stevig genoeg zitten met 3 schroeven op een rachel? je weet niet hoe stevig die rachel op de muur zit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je die gaten eerst voorboort met houtboor en daarna uitdiept met een steenboor (in het steen) en vervolgens een schroef van (da's 18 + 12 mm) 70 mm MET plug erin draaid, zit het muurvast, zelfs met 1 schroef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijke aanvulling, ik dacht dat je bedoelde met 3 schroeven alleen in de lat.
Een keilbout in een gipsplaat en daaraan een trapleuning gaat niet werken en is waarschijnlijk ook geen correcte uitleg van de situatie.

Of het is een hollewand plug (eventueel een metalen versie)
Of het is een massieve wand (van bijvoorbeeld Ytong blokken)

Als het alleen los zit;
zou ik alles los halen,
de stofzuiger erop zetten zodat er geen stof en losse stukjes meer zijn,
pattex powerfix erin en dan alles weer vastzetten.
Even een dag afblijven en het zit goed stevig.

(het hoeft niet perse pattex powerfix te zijn, elke goeie montagekit voldoet)

Als het helemaal los ligt, dan graag een foto, of een link naar een plaatje van wand en bout. (dus met google jouw situatie opzoeken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou voor een 2 componentenlijm kiezen, instructies volgen, bevestigingspunt terugzetten en goed uit laten harden.
Er is maar een oplossing voor dit probleem.
Namelijk het aan brengen van een smetplank achter
de leuning dus een plank achter de leuning aanbrengen
dan kunnen daar de leuning houder op aangebracht worden.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ als het echt om een voorzetwandje gaat, en andere genoemde manieren kunnen niet, dan is dit het enige wat overblijft zonder sloopwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gezien Jackd