Wat is beter voor het millieu?

Ik ben mijn kozijnen aan het schilderen en tijdens het schilderen kwam bij mij de vraag op: wat is beter voor het millieu, mijn kwast na gebruik weggooien en bij een volgende schilderbeurt een nieuwe kopen, of mijn kwast schoonmaken met terpentine en bewaren tot de volgende schilderbeurt?

Toegevoegd na 31 minuten:
Zolang ik nog niet klaar ben met schilderen bewaar ik de kwast natuurlijk gewoon, ga niet elke dag een nieuwe kwast kopen;)

Toegevoegd na 1 dag:
Ik hoorde vandaag van mijn vader de tip om de kwast in de lijnolie te bewaren. Zo is de kwast heel lang houdbaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Antwoorden (8)

hangt ervan af wat je met de gebruikte terpetine doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je die kwast netjes bij het chemisch afval gooit is dat beter voor het milieu..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doneer je oude kwast aan een derde-wereld-burger naar keuze... En maak je eigen kwasten uit tuinafval van je eigen tuin... Schilder met milieuvriendelijke verf en laat het schilderen aan een asielzoeker over, betaal hem riant en geef alles aan de belasting op...

Dan pas ben je goed bezig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang ik aan het schilderen ben bewaar ik de kwast in een potje met terpentine. Daarna gooi ik ze weg omreden dat het schoonmaken van de kwast veel terpentine kost (milieubewust) Na het schoonmaken en drogen ziet de kwast er "ook niet uit" als kwast. Ook de terpentinekosten moet je afwegen tegen de kosten van een nieuwe kwast (milieuonvriendelijk). Dus als de klus gedaan is gooi ik de kwast weg en lever de terpentine in bij het chemish afval. Dus ook het dekseltje van het potje bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de zelfde kleuren gebruikt de volgende dag dan zet ik de kwast altijd in water,deze laat ik dan een tijdje drogen de volgende dag voor ik weer begin en droog hem nog na met een doek.ook kan je de kwast in aluminium folie wikkelen voor de volgende dag.Verf je met een andere kleur dan kan je de kwast goed uitspoelen met water en wasbenzine thinner of terpetine,deze goedjes kan je dan inleveren bij de milieu straat.deze staan 1 x per week of om de week of 1 x per maand in jouwn buurt.Deze zullen dit dan "goed 'afvoeren.Als je de kwasten toch weg wilt gooien laat ze dan indrogen,niet schoongemaakt) en lever ze dan in of gooi ze dan weg.

op deze website een tip:
Het uitspoelen van verfkwasten en -bakjes (na gebruik met verf op waterbasis) is slechter voor het milieu dan laten indrogen en weggooien. Maar het is toch vrij veel materiaal om na elke laklaag weg te gooien en bij hergebruik krijg je vervuiling in je verf. Reuzefijn dus dat deze dunne inlegbakjes er zijn, gewoon bij de verfhandel te koop.
http://www.vkblog.nl/bericht/220284/Kan_dat_iets_minder_met_al_dat_plastic%3F
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die inlegbakjes, Helemaal top!
Goed schoonmaken die kwast en voor de volgende keer gebruiken is goed voor de milleu en voor je portemonnee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met latexverf schilderen, kun je je kwasten met water schoonmaken.
Nu je toch voor de giftige soort hebt gekozen: Het weggooien van een kwast is nogal verkwistend (het produceren van een kwast kost nogal wat energie en materiaal, mogelijk gemaakt in bijvoorbeeld China door ondergewaardeerd personeel, heel sneu: ongezond, onderbetaald en al dat werk ook nog voor niets).
Je terpentine resten bij het chemisch afval gooien en niet in de gootsteen, is dan het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de kwast tussen de verlagen door in een plastic zakje of aluminiumfolie wikkel en in de vriezer legt blijft de kwast direkt gebruiksklaar. ( dit mag gerust een week duren) Als je de verfklus klaar hebt kun de kwast beter bij het chemisch afval inleveren.