hoe kan ik best de treden van mijn houten trap afwerken zodat ze niet glijden en zo lang mogelijk mooi blijven?

ik heb een natuurhouten trap, gedeeltelijk met oude (verf eraf geschuurd) en gedeeltelijk met nieuwe treden. omdat er een kleurverschil is tussen beiden, en ook om het hout te beschermen, zou ik de trap willen afwerken.
op een manier waarop ik het niet elk jaar moet herhalen, want de trappen worden vaak gebruikt (ze zijn een verbinding naar slaapkamer, toilet enz...).
uiteraard mogen de trappen ook niet gaan glijden, dus vernis of zo is geen optie voor mij.
Wat doe ik best? Beitsen, olieën of nog iets anders? Ik zou die oude trap ook iets lichter van kleur willen maar dat is geen must.

8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Als je geen kleurverschil meer wilt hebben zal je de treden moeten lakken i.p.v. beitsen. Tegen glijden en algehele duurzaamheid zou ik er wat alu traanplaat opschroeven:

https://www.karwei.nl/assortiment/traptrede-traanplaat-motief-zilver/p/B427725
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Glitsa Trappenlak Anti-Slip is versterkt met Polyurethaan, waardoor het slijt- en krasvast is. Door de toegevoegde anti-slip granulaat biedt het goede anti-slip bescherming voor alle zachthouten en hardhouten trappen, welke intensief gebruikt worden.
Geschikt voor een anti-slip afwerking voor zacht- en hardhouten trappen.

Glitsa Trappenlak Anti-slip
Kleurloze zijdeglanzende waterverdunbare lak
Anti-slip, slijt- en krasvast
Minder milieubelastend en geurarm
Stofdroog na 1 uur en overschilderbaar na 4 uur
Beschikbaar in 750 ml en 2,5 ltr verpakking

Advies voor het schilderen van een trap.
Schilder de treden om en om, 1 tree schilderen, 1 overslaan.
Op deze wijze kun je altijd de trap betreden als het nodig is.
Als je de trap 's ochtends lakt, kun je 's avonds gewoon naar boven lopen, welliswaar op sokken, maar dit levert geen schade op. Als je dus zeker weet dat je de komende uren niet naar boven hoeft, kun je de trap helemaal in de lak zetten. Een trap heeft bijna ieder jaar onderhoud nodig, daar ontkom je niet aan, tenzij jullie alleen op sokken, of pantoffels lopen binnen.
Glitsa is te koop bij de vakschilder.