Wat moet je doen als je plafond begint af te brokkelen (net geverft)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
60.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij wonen nu 2,5 jaar in ons huur appartement en hebben dit euvel sinds een half jaar ook, op onze badkamer, op het plafond, net of het aan het vervellen is.
Deze ruimte is gerenoveerd toen wij hier in kwamen.
Deuren staan altijd los, dus door vocht kan het absoluut niet komen.
Ben heel nieuwsgierig naar de antwoorden hier :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht dat je een nieuw topic wilt openen dan loes want de vragensteller heeft slechts nog maar 1 dag voor antwoorden en ik ben er morgen overdag niet....
Het kan gewoonweg TEVEEL verschillende dingen zijn helaas... Ook hier weer: hoe meer info hoe beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er mij alleen om waardoor het kan komen.
Wij wonen hier tijdelijk, omdat we weer willen kopen.
We zijn dus echt niet van plan om die hele badkamer ( en die is echt groot) voor de volgende bewoner op te gaan knappen.
Hij is, zoals ik al aangaf, gerenoveerd vlak voordat wij hier kwamen wonen, dus is er bij de renovatie is mis gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of bij de afwerking ;-) . Is een plafond bijvoorbeeld heel mooi afgestuct dan gebruiken ze nog wel eens een dun papje om hem superstrak te maken. Hierdoor maken ze een afsluitende laag die te dicht is voor de verf om goed op te hechten. Vaak gebruiken ze ook nog eens watervast stucmiddel, dan kan je t helemaal wel vergeten als ze t gedaan hebben.
Enige 2 opties die je hier hebt zijn, 1. voor het schilderen licht opschuren om de poriën weer open te maken zodat de verf kan hechten. Of 2. eerst een speciaal hechtmiddel aanbrengen. Optie 1 heeft meestal de voorkeur. Het kan ook zijn dat er nog vocht in het plafond zat terwijl je ging afwerken, dit hoef je niet altijd te zien, het lijkt dan mooi droog maar is het niet. In dit geval drukt het vocht bij het uitdampen de verflaag los. Voorzichtig afsteken, uitdampen en weer opnieuw schilderen. Andere optie is dat het plafond poederig was. Dit kan je makkelijk controleren door er met een vinger langs te wrijven en als er dan poeder op zit moet je voor het afwerken eerst je plafond fixeren. Ook kan het zijn dat het plafond juist teveel zuiging had. Dan is het bindmiddel uit de verf in het plafond gezogen en liggen de verfdeeltjes zogenaamd los tegen het plafond, zonder verlijming. Afwassen en fixeren tegen de zuiging en nogmaals schilderen. Zo kan ik nog wel even doorgaan, problemen en oplossingen genoeg dus ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig, wat een bruikbare informatie ( ook voor diegene die het plafond op willen knappen)
Ik kan je hier geen + geven, die zet ik bij je andere reactie, bedankt!

Antwoorden (8)

Dan heb je latex over kalk geschilderd... Dat is een medium ramp... Alles komt ervan af... Alles opnieuw doen, na heel goed schoongemaakt te hebben... dit is een medium ramp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan volgensmij ook komen door te hoge luchtvochtigheid. Boven onze douche brokkelt de verf/het plafond ook af.
Maar ik weet niet of dat in jouw geval zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel hard wegrennen voordat je huis onstort?
Vind het een goeie vraag, heb ik ook gehad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst vaststellen 'wat' er nu precies los komt. Is het de nieuwe verflaag van de oude of is het een slechte stuclaag die van de ondergrond los komt door de inbrenging van vocht.
Is het zeer plaatselijk of her en der of overal?
Opnieuw eroverheen gaan, zonder het probleem op te lossen, is niet verstandig want dan zal je waarschijnlijk nog meer plekken krijgen die los komen.
Wat was het vorige merk en product dat je gebruikt hebt en wat was nu het merk en product dat je gebruikt hebt?

Er zijn nogal wat oorzaken te vinden in dit probleem.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik stel meer vragen dan dat ik een antwoord geef ja, dat klopt haha...

Ik heb toch echt alle info nodig die je je maar kan bedenken. Anders is het soms helemaal niet meer te herstellen.

Toegevoegd na 11 uur:
Enkele probleemsituaties en simpel gestelde oplossingen op reactie bij Loes.

Of bij de afwerking ;-) . Is een plafond bijvoorbeeld heel mooi afgestuct dan gebruiken ze nog wel eens een dun papje om hem superstrak te maken. Hierdoor maken ze een afsluitende laag die te dicht is voor de verf om goed op te hechten. Vaak gebruiken ze ook nog eens watervast stucmiddel, dan kan je t helemaal wel vergeten als ze t gedaan hebben.
Enige 2 opties die je hier hebt zijn, 1. voor het schilderen licht opschuren om de poriën weer open te maken zodat de verf kan hechten. Of 2. eerst een speciaal hechtmiddel aanbrengen. Optie 1 heeft meestal de voorkeur.

Het kan ook zijn dat er nog vocht in het plafond zat terwijl je ging afwerken, dit hoef je niet altijd te zien, het lijkt dan mooi droog maar is het niet. In dit geval drukt het vocht bij het uitdampen de verflaag los. Voorzichtig afsteken, uitdampen en weer opnieuw schilderen.

Andere optie is dat het plafond poederig was. Dit kan je makkelijk controleren door er met een vinger langs te wrijven en als er dan poeder op zit moet je voor het afwerken eerst je plafond fixeren.

Ook kan het zijn dat het plafond juist teveel zuiging had. Dan is het bindmiddel uit de verf in het plafond gezogen en liggen de verfdeeltjes zogenaamd los tegen het plafond, zonder verlijming. Afwassen en fixeren tegen de zuiging en nogmaals schilderen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, problemen en oplossingen genoeg dus ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toppie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beloofde + ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks :-) Ik doe wat ik kan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie info geven :)
Helaas! Er zit volgens mij maar één ding op! De oude (nieuwe) verf verwijderen door het af te steken of af te schuren. Met ammoniak ontvetten Zeker de tijd geven om te laten drogen en overnieuw schilderen. Uithuilen en opnieuw beginnen. Als je het niet in zijn geheel aanpakt begint het later elders weer te bladderen. SUCCES

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees svp ook het antwoord van beerg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je plafond van oude kalk stucwerk is, moet je het impregneren met een hechtvloeistof, voordat je het opnieuw verft. Ik heb daarvoor het voorstrijkmiddel Flevopol gebruikt op een kalkplafond uit 1956, en de nieuwe laag blijft goed zitten, al jarenlang.

Toegevoegd na 1 minuut:
O, het is dun spul en het spat geweldig als je niet oppast. Kamer leegmaken en vloer afdekken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle stukjes brokkels weg halen. Als het kan een beetje schuren. Daarvoor hebben ze een apparaat te huur denkt. Bij karwei of so.
En dan met een goeie verf opnieuw verven.
Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
opnieuw verven.