Je kan de lichtblauwe latex naar donkerblauw kleuren door donkerblauwe mengpasta toe te voegen en een klein deel zwart bij te mengen.
Je hoeft dan niet bang te zijn voor verzadiging, de kleur kan dan naar heel diepdonkerblauw kleuren al naar gelang de hoeveelheid zwart je toevoegt.
Blijf de verf onderwijl goed roeren en stop met toevoegen van pigmenten zodra je de gewenste kleur hebt bereikt.

Kleuren in een palet bestaan niet alleen uit de basis kleuren. Vaak worden andere kleuren zoals rood, oker en zwart bijgevoegd in minimale hoeveelheden om een bepaalde teint te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de tips ik ga het proberen.
Vriendelijke groet,
Jacco

Andere antwoorden (4)

denk niet dat dat gaat lukken, andersom zou nog wel te doen zijn, maar dan heb je ook heel veel lichtere verf nodig om tot een goede kleur te komen
10 jaar geleden
Ja dat kan als je maar genoeg donkerblauwe kleurstof bij mengd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bouwmarkten verkopen kleurpasta's waarmee je verf kunt kleuren. Hoe meer pasta je toevoegt, hoe donkerder de kleur.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ook kleine flesjes, breng dit druppel voor druppel in je verf, roer goed en doe er indien nodig nog een druppel bij. Dit is pigment en kleurt sterk, je verf is snel te donker.
Alleen kan je het maar aanmengen met donkerblauwe latex. En een latex nemen die donkerder is dan de kleur die het moet worden. Aanmengen met kleurpasta gaat niet daar die latex die jij hebt oververzadigd raakt en geen kleurpasta meer opneemt.
Op een gegeven moment gaat die kleurpasta namelijk opdrijven. En een latex waar te veel wit in zit krijg je nooit mooi donkerblauw, daar deze altijd faal blijft.