Wat zijn de regels omtrent asbest?

Ik lees op verschillende sites verschillende dingen.
Nu zitten wij met een huis waarvan onder de dakpannen asbest zit. Aan de binnenkant zit er isolatielaag + gipsplaten voor dus niet zichtbaar.
Ik lees op de ene site dat het in daken voor 2024 verwijderd moet zijn, op de andere dat het alleen om golfplaten daken gaat, weer op een andere dat het helemaal niet verwijderd hoef te worden zolang het niet in het zicht zit en je er niet aan zit of aan kunt komen. Weet iemand wat er nou echt klopt?

2 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
LeonardN
2 jaar geleden
Welke twee sites spreken elkaar tegen volgens jou? "Ik lees op de ene site dat het in daken voor 2024 verwijderd moet zijn"
Welke site?
Poet
2 jaar geleden
Een antwoord op deze vraag begint met achterhalen onder welke regelgeving je valt. Om te beginnen: ben je Nederlands of Vlaams? Binnen Nederland zijn er rijksregels, provincieregels en gemeentelijke regels. Het best vraag je de Omgevingsdienst van de regio waarin je woont (zie link). Omgevingsdiensten zijn feitelijk samenwerjkingsverbanden van al die overheden. Die voeren regels uit voor al die overheden en hebben ook informatieverschaffing als taak.
https://www.omgevingsdienst.nl/omgevingsdiensten/
Poet
2 jaar geleden
Als het weggewerkt zit is er feitelijk geen risico zolang je er niet in gaat boren of zagen. Feitelijk is het dus pas een probleem als je gaat verbouwen.
Het is denkbaar dat er een verwijderingplicht is of komt waar jij woont. Maar die zullen in beginsel gaan over asbestdaken. Die brokkelen langzaam af en zijn ook tamelijk eenvoudig te verwijderen vanaf de buitenkant. Een verwijderplicht voor asbest binnen is niet gangbaar.
Toch kun je willen dat het weg is. Bijvoorbeeld omdat het bij verkoop van je huis fijner is om niet te hoeven attenderen op aanwezigheid van asbest.
Bij ons geldt dat je het zelf mag doen als het geschroefd zit. Helaas heb je vaak van die asbestplaten dei met een heleboel kleine spijkertjes vast zitten. Die mag je niet zelf weghalen omdat ze scheuren waarbij vezels in de lucht komen. Of je zou ook het hout waarin gespijkerd is helemaal weg moeten halen. zodat de spijkers kunnen blijven zitten Dat kan echter zelden.

Antwoorden (1)

https://www.eigenhuis.nl/wonen/veilig-wonen/asbest#/

Is asbest verwijderen verplicht?
Asbest verwijderen is niet verplicht; je bent als huiseigenaar zelf verantwoordelijk voor het asbest in je woning. Wel kan de gemeente je dwingen maatregelen te nemen als er sprake is van losgebonden asbest of asbest in heel slechte staat. In deze gevallen moet je het asbest afschermen of laten verwijderen. Zolang asbest goed vastzit in een ander materiaal, is het niet gevaarlijk.

Wil je het asbest in of om je woning laten verwijderen, dan heb je toestemming nodig van de gemeente: de zogenoemde asbestmelding. De voorschriften voor asbestsanering zijn streng en de boetes voor het niet naleven hiervan hoog. Laat asbest daarom altijd door een gecertificeerd bedrijf verwijderen.
===

Als je dus gewoon woont is het dus niet verplicht om te verwijderen TENZIJ...

Maar als je gaat slopen/renoveren:

https://vandijktech.nl/asbestinventarisatie
Wilt u een bedrijfspand, woning of schuur geheel of gedeeltelijk gaan slopen, verbouwen of renoveren? Wanneer het gebouw voor 1994 is gebouwd, is een asbestinventarisatie en een bijbehorend asbestinventarisatierapport verplicht. Asbest is tussen 1945 en 1994 veelvuldig toegepast in de bouw als goedkoop isolatiemateriaal. De kans dat er asbest gebruikt is in een pand, schuur of woning van voor 1994 is dus redelijk groot. Maar wat houdt eigenlijk een asbestinventarisatie in en wat gebeurt er als er asbest ontdekt wordt?

(Ik denk dat je die twee dingen verwart en daardoor de regels niet snapt).
Toegevoegd op 14 januari 2022 21:46: tekst