Ben ik aansprakelijkvoor lekkage bij buren na 14 jaar?

14 jaar geleden hebben wij een dakopbouw (geen dakkapel) op ons huis laten plaatsen door een aannemer. Vandaag kwam mijn buurman melden dat hij lekkage heeft en dat het door onze dakopbouw zou komen. Kan hij ons na zoveel tijd aansprakelijk stellen voor zijn lekkage ?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wonen
2.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Na 14 jaar kun je de aannemer niet meer aansprakelijk stellen.
ronron1212
2 jaar geleden
Het is jou dakopbouw dus?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja, het is mijn dakopbouw. Wij ervaren geen problemen met lekkage en de buren al die 14 jaar ook niet. Nu lekkage en zonder dat expert ernaar gekeken heeft stelt hij ons aansprakelijk. Ik ga aannemer inschakelen om te kijken wat het probleem vd lekkage is. Buren hebben in al die tijd zelf geen onderhoud aan hun dak gedaan, dus daar kan het probleem ook liggen
Thecis
2 jaar geleden
Waarom ga jij een aannemer vragen (en dus ook betalen). Hij heeft lekkage, kaat hem eerst aantonen waar het vandaan komt zonder direct iemand anders verwijten te maken.
Griffin
2 jaar geleden
Het is in Nederlands recht zo dat wie eist bewijst, dus als de buurman een probleem heeft dan moet de buurman ook aantonen dat die lekkage bij jou afkomstig is, en niet andersom. De buurman die volledig inept is in drainage technologie kan dat niet zelf vaststellen tenzij het zo overduidelijk is dat een kind de lekkage kan duiden, dus zorgt de buurman voor ingehuurde expertise op eigen kosten.

Antwoorden (1)

Ik begrijp dat die lekkage er nu is, en niet 14 jaar geleden.
Oftewel: hoe lang die opbouw er staat is niet van belang, wellicht is-tie nu pas gaan lekken.
Je zult, eventueel samen met de buurman, moeten onderzoek waar het water precies binnen lekt, en als dat op jouw pand is moet je er voor zorgen dat het wordt gerepareerd.
Tip: denk vooral niet in termen van 'aansprakelijk stellen' als je een goede relatie met je buren wilt hebben. Kijk of je hem kunt helpen, en pas als blijkt dat het volstrekt niet bij jou vandaan komt kun je het bij hem terugleggen.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik kwam zelf overigens niet met de term aansprakelijk stellen, daar kwam de buurman mee. Ik ga een aannemer vragen naar de situatie te kijken