Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een vuilafscheider in je CV zinvol?

Een paar jaar geleden heb ik vuil- en luchtafscheiders aangeschaft omdat deze sterk geadviseerd werden door installateurs. Maar de laatste tijd begin ik me steeds meer af te vragen of het daadwerkelijk iets toevoegt.

2 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja.
Eigen ervaring: een twee jaar oude cv-ketel stopte ermee. De monteur constateerde dat de pomp verstopt was en de vuilafscheider te vol zat. Het lukte de monteur de ketel na reiniging weer aan de praat te krijgen.
Er was dus niet verteld dat we elk half jaar het vuil uit de vuilafscheider moesten laten leeglopen…

Naarmate de tijd verstrijkt, groeit het aantal corrosiedeeltjes. Door een vuilafscheider te plaatsen voorkom je dat deze corrosiedeeltjes zich in de magnetische pomp ophopen en je dit kostbare onderdeel moet vervangen.
Het belangrijkste voordeel van een vuilafscheider is dat hij ervoor zorgt dat de pomp in de cv-ketel beter functioneert en een langere levensduur heeft. Wanneer de pomp langzaam dichtslibt door vuildeeltjes, zal deze meer energie verbruiken en wordt de cv-ketel gevoeliger voor storingen.

In onze oude cv-ketel zat geen afscheider en deze heeft nimmer storingen vertoond wat dit betreft. Een verklaring zal zijn dat de huidige ketels veel storingsgevoeliger zijn. Toen ik een monteur vijf jaar geleden vroeg of we de ketel niet preventief beter zouden kunnen vervangen, zei hij dat dit niet verstandig was omdat oude ketels veel degelijker waren en minder storingen vertoonden.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding