Kan je een ventilator gebruiken als airco?

Een airco is natuurlijk veel koeler, maar ik heb geen ruimte en geen budget voor een airco. Is het mogelijk om je ventilator ook te gebruiken als airco? En zo ja, hoe werkt dat dan? Want volgens mij heb je dan ook zo'n buis nodig die naar buiten afvoert en die heeft een ventilator niet.

2 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Amadea
2 jaar geleden
Een natte handdoek vóór de ventilator hangen geeft een airco-achtig effect. Je moet echter de handdoek telkens opnieuw nat maken.
LeonardN
2 jaar geleden
Je kan van een dubbeltje geen kwartje maken.
Een ventilator is zo verschillend van een airco, dat je niet met wat simpele aanpassingen van het een het ander kan maken.
Een ventilator kan je voor 20-30 euro kopen, een simpele airco voor 200-400 euro.
Heb toevallig onlangs zowel een fan als een airco gekocht.
Een fan doet prima werk als je hem recht op je lichaam zet, maar de airco is echter een heel ander beest.
Als je die aanzet voel je een enorm verschil in de kamer waar deze aanstaat en de rest van je huis (waar geen airco draait). Ik weet niet welk budget je hebt, maar bij een kleine kamer werkt een airco al van 250 eu. Als je die op je lichaam stelt voel je hetzelfde als je koelkast/vriezer open doet. Een airco maakt echter wel een hoop meer lawaai, en een fan is al niet stil.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet mogelijk. Dat komt door de manier waarop een airco werkt.
Een airco koelt lucht door warmte aan de lucht te onttrekken. Dus de airco zuigt warme lucht op, onttrekt daar de warmte aan en blaast de warme lucht naar buiten de ruimte (meestal via een slang of vaste verbinding naar buiten) en blaast de gekoelde lucht weer naar binnen. Hiermee wordt ook vocht aan de lucht onttrokken.
Daarnaast heb je aircoolers. Dit zijn eigenlijk niets anders dan sterke ventilatoren, die de mogelijkheid hebben om een ruimte te koelen door de lucht langs water te blazen. Daarvoor zit er een waterreservoir in de aircooler. Dit is een manier van koelen, die veel minder effectief is als een airco. De warmte wordt niet afgevoerd, en de lucht wordt steeds vochtiger. Om een aircooler goed te laten werken zou je een raam open moeten hebben staan, om een continue aanvoer van minder vochtige lucht te garanderen. Maar uit eigen ervaring kan ik wel zeggen, dat een aircooler tijdens een hittegolf wel verlichting kan geven. Maar na het gebruik gedurende twee dagen was het effect veel minder.
Met een gewone ventilator kan je wel proberen de werking van een aircooler na te bootsen. Zo kan je een flesje met ijskoud water voor de ventilator zetten, zodat de lucht door dit water wordt gekoeld. Maar dit is minder effectief als een aircooler.
Maar met een ventilator kan je niet de werking van een airco nabootsen, omdat deze dus op een totaal andere manier de lucht koelt.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een minder dure oplossing als die van Z512099, is een standaard ventilator waar je een vochtige (hand)doek voor hangt.
Hier wordt ook vocht gebruikt om te verdampen, en daarvoor is warmte nodig die aan de langs-waaiende lucht wordt onttrokken.
jc54