Mijn vriend werkt, ik studeer. Kunnen wij samen een huis huren?

Mijn vriend is timmerman en heeft een modaal inkomen. Hij woont nu op zichzelf in een grote stad en dat is 110 km van mijn huis vandaan(ik woon bij mijn moeder) Ik ga in september studeren en als ik eenmaal een beetje gesetteld ben willen we zoeken naar een huurhuisje waarin we kunnen kijken of het samenwonen wat is voor ons. Ik werk zelf ook, maar weet niet in hoeverre dit weg gaat vallen als ik ga studeren.(heb op t moment 2 bijbaantjes, als grafisch ontwerper en hulp in de PGB zorg) Geen ontzettend inkomen dus maar krijg natuurlijk dan ook uitwonende stufi.
Ik sta al een tijd ingeschreven bij de woningstichting maar omdat ik dus geen vast inkomen heb(en daar ook nog neit zeker van ben als ik studeer) ben ik bang dat het voor mij gaat zin heeft om mij in te schrijven omdat ze mij toch zo'n huis niet toewijzen(ook al verdiend mijn vriend gewoon)
Hoe zit dit precies? Kunnen wij samen een huis krijgen? Moet hij zich ook inschrijven bij de woningstichting?
Iemand die ons kan helpen?

Toegevoegd na 3 uur:
Overigens: ik ben 19 en wordt in september 20. Mijn vriend is 23 en wordt in februari 24.

Nog een vraag: ik heb mij ingeschreven bij een woningstichting, moet mijn vriend zich ook inschrijven? Of kan ik via mijn inschrijving het beste mijn vriend als 'meeverhuizer' inschrijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Kort maar krachtig: Ja dit kan.

Ik zat in precies dezelfde situatie, behalve dat dan ik studeerde en mijn vriendin werk had/heeft.

Als een van jullie 23 of ouder is heb je zelfs nog recht op huursubsidie ook!
Daarnaast heb je met een minimum inkomen ook nog andere rechten. Zo krijg je bijvoorbeeld kwijtschelding op het "hef" en kun je containerbelasting- korting krijgen.

Wat wel handig is: Een mooie spaarrekening en een mooie uitzet. Je wilt natuurlijk wel je huisje kunnen inrichten.

Heel veel plezier!

Toegevoegd na 56 minuten:
de hoogte van je Huursubsidie, wat volgens sommigen perse huurtoeslag moet heten maar eigenlijk gewoon hetzelfde is, kun je hier berekenen.

Toegevoegd na 6 uur:
Na je toevoeging:

Dat ligt aan het systeem van de woningstichting. In ons geval was het zo dat je op de lijst kwam te staan en de een eruit en de ander erin. gewoon op je beurt wachten.

Andere gemeenten hanteren wellicht andere systemen (loting bijvoorbeeld)

In mijn geval was het dus niet zinvol om beide ingeschreven te staan. Bij een loting maak je wel meer kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huursubsidie bestaat sinds 2005 niet meer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er mis met spullen van de kringloop en rustig sparen en opbouwen voor telkens iets beters, je bent dan iig bij elkaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, je moet ergens beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raar. Ik krijg wel huursubsidie, net als iedereen trouwens. Weet niet hoe je aan die info komt. @Pelle, Helemaal niks mis mee! Ik heb zelf ook kringloop meubels. Alleen als ik aan mijzelf denk: Een mooi kleurtje op de muur, wat behang, mooie vloer. Tis zeker geen noodzaak, alleen wel leuk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het heet huurtoeslag niels, het zoekt zo lastig als je iemand verwijst naar huursubsidie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder vind ik die laatste zin niet van toepassing, dat komt allemaal wel, later.... ik snap niet goed waarom je dat in je antwoord zet, net alsof ze eerst maar eens goed moeten gaan sparen voor ze aan een huurhuisje denken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had ons tweepersoonsbed op gratisop/aftehalen gezet en daar reageerde ook een stel op wat net samenwoonde, die hebben eerst een paar weken op een luchtbed gelegen voor ze ons bed kregen. Geen cent nodig gehad daarvoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huursubsidie en huurtoeslag zijn 2 namen voor hetzelfde. Overigens interpreteer je mijn laatste zin anders dan ik hem bedoelt heb. Ik heb niks tegen kringloop of zelfs gratis meubels. Integendeel, zoals genoemd heb ik zelf ook kringloop meubels. Wat ik er mee bedoelde te zeggen is het volgende: Je hebt altijd een beetje geld nodig om je huis in te richten, niet alles is gratis. Zelfs bij de kringloop moet je betalen voor de producten die zij aanbieden. Niet meer niet minder. Ik begrijp niet precies waarom je zo fel reageert en dit persoonlijk lijkt te nemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet fel ofzo, ik snap gewoon die toevoeging totaal niet. Komt wat komt en gratisop/aftehalen is heel geduldig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens. Dan laten we het hierbij :)
fisbel
11 jaar geleden
Ik dacht iets af te weten van allerlei soorten belasting, maar containerbelasting? Ik vond op internet een artikel uit het jaar 1976 - containerbelasting in Veenendaal 7% (........) maar of dat bedoeld wordt??? Ik raad Niels1411 aan de vraag met daarin de meegegeven informatie wat beter te lezen. De vriend van TS is timmerman met een modaal inkomen. Dat is toch heel wat anders dan een minimuminkomen. Een minimuminkomen waarop kwijtschelding op het 'hef' te krijgen is. Bedoelt Niels1411 met het 'hef' de gemeentelijke belastingen? Zie voor het artikel met de containerbelasting:
http://www.digibron.nl/search/share.jsp?uid=00000000012ea3cc9d17402908f36c32&sourceid=1011 Overigens is het - onder andere voorwaarden zoals lagere maximumgrens huur - goed mogelijk huurtoeslag te krijgen als men nog geen 23 jaar is.
Natuurlijk kan dat, anders zou iedereen met een modaal inkomen en geen of geen werkende partner onder de brug slapen.

Samen dus inschrijven op zoveel mogelijk plekken. Ook kun je natuurlijk tijdelijk een grote kamer huren zolang je nog geen huisje hebt.

Huurtoeslag is ook mogelijk, kijk daarvoor hier: http://www.woningen.org/informatie/woning-huren/huurtoeslag/

Verder hebben veel woningcorporaties jongerenwoningen in de aanbieding maar ik weet natuurlijk niet hoe oud jullie zijn. Verder kun jij makkelijk in het weekend in de horeca bijverdienen.

Gewoon even rondbellen bij de gemeentes waar jullie zouden willen gaan wonen om uit te zoeken hoe je de meeste kans hebt.

Succes!

Toegevoegd na 4 uur:
Na je aanvulling: probeer te kijken of je samen kan inschrijven, wellicht is er meer mogelijk als je partner zich inschrijft en jij mede-inschrijver bent dan andersom maar misschien maakt het niets uit. Gewoon even bellen dus en om die info vragen, het kan overal anders zijn.