Indeling volkstuin.

Ik krijg een mooie volkstuin van 15 bij 20 . Er komt een huisje op. De indeling met moestuingedeelte, paden, bloemen, kasje, alles moet nog zijn vorm krijgen. Is er een site te vinden, waarin de aanpak van zoiets beschreven staat? Of zijn er mensen met andere leuke ideeen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Antwoorden (3)

Je moet voor jezelf nadenken wat je er in wilt kweken, en wanneer alles gezaaid en geoogste moet worden. Hoe rekening met de zon (Niet alle planten willen de hele dag zon) en wind (Voor tomaten, peper, paprika en meloenachtigen moet je veel zon en weinig wind hebben).

Dan moet je gaan nadenken over welke gewassen waar kunnen. Goede ecologische principes gebruiken om zonder bestrijdingsmiddelen te kunnen kweken, zoals uien & peen om en om in rijtjes om wederzijdse bescherming tegen ui-vlieg en wortelwormpjes te geven.

Welke planten blijven in de winter staan? Waar meer-jarige gewassen & waar de 4-weekse rotatie voor sla ed?

Een schema hoofdindeling vind je hier http://romeen.nl/tuinlog/tag/moestuin/, http://romeen.nl/tuinlog/wp-content/uploads/2009/06/tuinplan.gif

a. aardappelen
b. bladgroente en kolen: boerenkool, spruitjes, sla en snijbiet
c. wortelgroente: bietjes, uien en pastinaak
d. peulgewaasen: tuinbonen, peultjes en sperziebonen

Wel goed idee van je. Ik zal een set handrijkingen op mijn website plaatsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=312

Dit boek is echt superhandig, als je dat hebt kun je zo beginnen, heel professioneel maar ook heel duidelijk voor de leek...ik zou zeggen, kopen en lekker plannen gaan maken, je kunt niet vroeg genoeg beginnen want voor je het weet staat de lente voor de deur....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al 25 jaar een volkstuin. De afmeting is ook
15 x 20 meter. Ik heb een poortje in het midden en een pad naar achter met oude tegels van 60x40 cm. Links langs de kant heb ik een broedbak met vier ramen. Rechts langs de poort heb ik mijn gereedschapskist en daarlangs rechts in de hoek een kastje van 2,5 x 3 meter.
Links langs het pad ben ik begonnen met 3 rijen aardbeien, dan bijv. 5 rijen aardappelen en vervolgens
2 rijen kool.
Dan rechts van het pad heb ik achterin de hoek een composthoop van 1,5 x 1,5 meter en hier heb ik bij staan 2 pruimenbomen en een perzik. Als ik dan naar mijn serre toe loop dan heb ik vervolgens een rij sla, dan bv. een rij spinazie, een rij kelen, enkele rijen bonen, soms wat rode bieten, schorseneren, een half rijtje knolselderij en de rest van de rij snijselderij. Alles naar gelang behoefte natuurlijk.
Het jaar daarna schuif ik met de aardbeienplanten enkele meters op en verder ook met alle andere groenten. Dit om wisselteelt op gang te houden en geen enkel jaar groenten op dezelfde plaats te hebben.
Tegen mijn kastje heb ik 4 grote oude vuilcontainers half in de grond gezet en deze met elkaar verbonden. Het water van het kasje vang ik hier op en het hele jaar heb ik genoeg water.
In mijn kastje heb ik 2 blauwe druiven staan, verder meestal 2 slangkomkommers, vele tomatenplanten en padronplanten.
Dit is in het kort een idee voor de indeling van een volkstuin.
Momenteel is alles ondergesneeuw anders had ik wel een foto bijgevoegd.
Doe er je voordeel mee.