Als je aan een afspraak hebt gemaakt om een deel zonder factuur te betalen kan het bedrijf dan dit deel bij een incassobureau ter incasso aanbieden?

Ivm niet oplossen van enige problemen heb ik deel dat zonder bon zou worden geregeld niet betaald ivm niet oplossen van serviceprobleem. nu na 2 jaar krijg ik aanmaning na nooit wat gehoord verder te hebben met dreiging met incassobureau. Kan dit zomaar? En wat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Voor een particulier staat de betaalverplichting los van de factuur.

Als een onderneming uitsluitend prestaties levert aan
particulieren dan bestaat geen verplichting facturen uit te reiken. (Bij de bakker en de slager krijg je ook geen factuur...) Als een ondernemer goederen levert/diensten verleent aan andere ondernemers in principe wel.

Als de prestatie geleverd is, volgt daaruit de verplichting tot betaling. Als de prestatie niet naar wens was, moeten ondernemer en klant samen tot een oplossing komen.

Bij consumentenkoop geldt echter een verjaringstermijn van 2 jaar. Dit betekent dat de verkoper na 2 jaar geen betaling meer kan afdwingen. Van consumentenkoop is sprake wanneer een particulier een koopovereenkomst sluit met een professionele verkoper. De schuldeiser moet binnen de verjaringstermijn actie ondernemen, anders zal de vordering verjaren en niet meer afdwingbaar zijn. Zodra de schuldeiser actie onderneemt zal de verjaringstermijn opnieuw gaan lopen, stuiting genoemd.
11 jaar geleden
Als iemand geld van je tegoed heeft, en je betaalt dat niet, dan kan hij maatregelen treffen om dat bedrag toch binnen te krijgen. Of je daar wel of niet een nota voor krijgt (zou krijgen) heeft daar niets mee te maken.
De hele handelwijze is niet handig van je, want om na zoveel tijd (wederom) te gaan klagen dat de service niet goed was, dat is wel erg laat.
Of het netjes is laat ik in het midden, maar je kunt natuurlijk wel verlangen dat de schuldeiser aantoont dat hij daadwerkelijk nog een bedrag van je tegoed heeft.
11 jaar geleden
Ja dit kan!
Wat je het beste kunt doen is je aan de afspraak houden,dit betekend dat je zo snel mogelijk moet betalen!

Als je wacht tot het daadwerkelijk via een incassobureau geïnd wordt ben je nog veel meer kwijt:
* De kosten die de leverancier heeft gemaakt om een incassobureau in te schakelen zoals een advocaat,deurwaarder enz.
* hoge rente die een incassobureau rekent.
* Als het om een echt hoog bedrag gaat heb je ook nog de kans dat er loonbeslag opgelegd wordt en ook hier moet je de kosten van betalen!
Met andere woorden,probeer zo snel mogelijk te betalen om jezelf een hoop ellende te besparen en de kans dat je verschut komt te staan tegenover je baas te vermijden!!

Wat betreft je problemen met de service,daar had je beter op dat moment achteraan kunnen gaan maar als je nog garantie hebt tegen de tijd dat je alles hebt betaald,kun je dat alsnog doen!