Hoe start je met bbQ aansteken?en kan je na 1 x bbquen de koolen nog een keer gebruiken?of moet je weer nieuwe kolen strooien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.3K

Antwoorden (6)

nee hoor die kolen kun je gemakkelijk een zomer lang gebruiken
wij gebruiken als het zomer is de bbq 1 a 2 keer per week en als het slechter weer gaat worden gooi ik de kolen eruit en het jaar erop weer nieuwe erin
wel kan het zijn dat je ze moet bijvullen als ze erg heet worden dan wordt het soms as
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig mijn kolen worden altijd as... vertel eens hoe j e dat dan doet want daar ben ik heel benieuwd naar.
Kolen in een gasbarbique gaan inderdaad lager mee maar dat zijn geen echte kolen maar lava steentjes, deze branden niet maar worden heet.
Kolen goed verdelen, gebruik voldoende aanmaak blokjes!
Verdeel de aanmaakblokjes tussen de kolen
Let op dat je bbq stevig staat!
Nu kun je hem aansteken!
Het zal ff behoorlijk branden, maar als de vlammen weg zijn kun je beginnen met BBQ-en!
Ik gebruik de kolen maar 1 keer! Bij mij branden ze altijd helemaal op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg kolen neer met een kleine ruimte ertussen. Plaats in deze ruimten de aanmaakblokjes. Steek de aanmaakblokjes aan en dek ze af met een paar kolen. Even wachten en je kunt aan de slag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem meestal kolen of houtskool,en leg een aanmaakblokjes in elke hoek,en eentje in het midden.

Die steek je aan,en als ze branden dan pak ik de fohn en hou deze op het vuur gericht.
Iedere keer een beetje een andere stand,net zolang tot de kolen of houtskool roodgloeiend zijn.

Dan laat ik het even tot rust komen,tot de as een beetje grijs wordt ,en de temperatuur is perfect om te grillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat na het aansteken de barbecue minstens een tot anderhalf uur branden. Alles moet goed grijs zijn je mag dus geen zwarte kolen meer zien liggen, daarna kun je beginnen. Anders is het zeer kankerverwekkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik altijd briketten, deze houden lekker lang warmte vast. deze gooi ik altijd eerst in een plastic zak en besprenkel deze met spiritus en even een kwartier laten intrekken. daarna op een bergje gooien in de bbq en aansteken. LET WEL OP, spiritus is extreem brandbaar, dus let op steekvlammen en dat je het niet op je handen krijgt (anders eerst afwassen). kijk ook of de spiritus goed is ingetrokken in de briketten.
daarna als het 5 min brand met een karton nog wat aan wapperen, heb je ruim een uur bbq plezier en hij is extreem warm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beter aanmaakvloeistof nemen. Deze is een stuk minder vluchtig, geeft geen steekvlammen en brand een stuk langer.