Kan ik een huis binnengaan waarvan de bewoner in het ziekenhuis is opgenomen vanwege corona?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
Amadea
3 jaar geleden
Heb jij toestemming én een sleutel?
tinus1969
3 jaar geleden
Waarom niet? Ben je bang voor besmetting?
Thecis
3 jaar geleden
Onderzoek heeft ook aangetoond dat mensen met corona na een bepaalde periode niet meer besmettelijk zijn.
Voor de middelzware gevallen was dat na 14 dagen. En de meest zware gevallen waren na 23 dagen niet meer besmettelijk ondanks dat deze mensen nog niet altijd weer beter waren.
Dit was een Amerikaans onderzoek, de link zou ik weer moeten opzoeken.

Antwoorden (1)

Als je rechten hebt om naar binnen te gaan KAN dat wel. Je bedoelt waarschijnlijk of je dan ook risico loopt op besmetting. JA, die kans is er doordat de zieke waarschijnlijk overal zijn/haar "sporen" heeft achter gelaten en ook dus de infectiebronnen. Na een tweetal weken is het risico sterk verminderd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Besmetting via oppervlakken is zeldzaam/onwaarschijnlijk. Goed ventileren is belangrijker. Twee weken lijkt me (met de kennis van nu) onredelijk lang.
Thecis
3 jaar geleden
Onderzoeken hebben aangetoond dat het Covid-19 virus langer overleeft op gladde oppervlaktes dan op ruwere oppervlaktes (ik weet niet of dat voor alle virussen geldt overigens).
Op glas en RVS overleefde het virus 3 dagen. Na 2 weken ben je er zeker van dat het virus kapot is. Het lijkt me inderdaad onredelijk lang.
tinus1969
3 jaar geleden
@Thecis, besmettingen via oppervlakken zijn zeer waarschijnlijk geen probleem. Het virus zit er wel maar kan dan niet je lichaam in: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/we-hebben-winkelwagentjes-en-volleyballen-voor-niets-lopen-schrobben~b8319430/