Er zijn bomen die helemaal ingekapselt zijn door spinnewebben en waar zakjes met rupsen aan hangen. weet iemand wat dat is?

Toegevoegd na 3 uur:
Het zit vooral op de meidoorn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Het beste antwoord

Op het ogenblik komen de rupsen van de stippelmot erg veel voor, deze zitten voornamelijk op de kardinaalsmuts en de gelderse roos.
Alle blaadjes zijn er inmiddels af en de hele struiken/bomen zijn omhuld met een soort spinnenrag.
Het is dit jaar wat erger dan andere jaren.
Mogelijk heb je anderen soorten gezien, maar dan moet ik eerst weten om welke boom/ struik het gaat.

Toegevoegd na 4 uur:
Ook bij de meidoorn is het de stippel of wel de spinselmot, en zeker niet de processie rups, die houdt van eikenbomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En van Dennen. Half Frankrijk zit er vol mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een ander soort rups, die alleen maar dennennaalden eet.

Andere antwoorden (4)

Jawel, dit zijn rupsen van de stippel- of spinselmot!

Toegevoegd na 1 minuut:
Geen familie van mij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de processierups. De naam komt voort uit het gegeven dat de rupsen tegen de avond in processie, dus gezamenlijk op pad gaan om de blaadjes op te eten.
Als de boom kaal is gaan ze gewoon verder op een andere boom of eten de vegetatie onder de boom.
Momenteel een probleem op de Veluwe bij de inlandse eik. Het lijkt wel of er brand geweest is. Het ziet er troosteloos uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan de eikenprocessierups zijn,maar er zijn ook andere soorten,die de bomen helemaal inkapselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mensen gevaarlijk vanwege de vuurnaalden die ze afschieten. Ik zal zo een link toevoegen

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul1505/ber_eiken.html

Google op 'processierups' en je krijgt een overdaad aan waarschuwingen en informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eikenprocessierups maakt geen grote spinsels, dit is dus geen antwoord op de vraag. Zoek maar eens wat plaatjes op van de eikenprocessierups, die maakt alleen 'zakjes' en geen enorme 'vliezen'. Dat je er erg veel last van kunt hebben is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schat, als je een beetje slim bent dan zie je dat het een klasse van rupsen is die werkt met vuurnaalden. In Nederland zijn er zo'n 10 soorten, waarban de eikenprocessierups en de dennenprocessierups er slechts twee van zijn. Ik probeer mensen het zelf te laten uitzoeken op het internet, bijv. via de RIVM, de bron voor Nederland.
Ik ken vanuit Frankrijk overigens alleen de dennenprovessierups, van de week in Nederland misschien de eikenprocessierups gezien, verder stikt het van rupsen met vuurnaalden in hun nesten.