Wat voor soort stof of materiaal is dit vloerkleed?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
burgos
9 jaar geleden
Harstikke leuke inrichting,maar vloerkleed kan je niet beoordelen,slecht te zien.

Antwoorden (1)

Zo te zien is het een berbertapijt, gemaakt in Marokko. Als het oged is,is het zuiver wol. Ook de schering ( de lange draden die aan de korte kant eindigen), hoort wol te zijn. Er zijn ook wel imitaties waar de schering katoen is en er zijn zelfs kunstberders gemaakt van kunstvezels zoals acryl; maar de echte berder is zuiver wol en handgeknoopt. Vaak, als je hem omdraait, valt er ook zand uit. Dat is geen bewijs van origine, maar een goede berber heeft wel vaak op de droge grond, op zand, gelegen. Een berber kan heellang meegan,mits je hem regelmatig draait. Hij wordt wel plat waar je hem loopt, maar dat is door stofzuigen of een keertje met de bladhark een beetje op te werken weer rul te maken. In de winter kan je hem schoon krijgen door hem op droge sneeuw te leggen, te kloppen met de mattenklopper ( niet te hard, de knopen mogen niet los raken),omdraien , uitschudden.

Toegevoegd na 20 uur:
Het is zo niet te zien,maar uiteraar kan het ook een karpet zijn: dat is fabrieksmatig geweven en meestal ook glad geschoren. Aan de achterkant zie je dan een regelmatig ruitjespatroon., het kan van allerlei materalen geweven zijn , van kunstvezels maar ook katoen of wol.Dat vermeldt het etiket meestal. De prijs is plm 20% van de prijs van een echte berder.