Kan de lucht toch droog aanvoelen bij een luchtvochtigheid van 40 procent?

We hebben een nieuwbouwwoning uit 2015. Mijn partner en ik hebben vaak last van droge ogen en huid. Hij heeft daarbij ook veel last van zijn keel. Kan het zijn dat de thermostaat wel een luchtvochtigheid van 40% aangeeft, maar dat dit niet klopt in de wekelijkheid?
Wij zelf hebben het idee dat het door de woning komt, omdat we dit op vakantie bijv niet ervaren.

3 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat zou kunnen. 40% is de ondergrens, en als de thermostaat iets hoger aangeeft dan de werkelijke waarde kan de lucht te droog aanvoelen en kunnen klachten optreden als droge ogen, hoofdpijn, geïrriteerde luchtwegen, barstjes in de lippen etc. Ikzelf voel me beter bij een luchtvochtigheid van 60%.
Medical Center University of Rochester: een luchtvochtigheid van meer dan 45% is het beste voor je ogen.
Om droge ogen te voorkomen wordt een luchtvochtigheid van 50-60% geadviseerd:
https://auroraeyecare.ca/winter-is-just-around-the-corner-are-your-dry-eye-symptoms-flaring-up/
SimonV
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Toegevoegd: om droge ogen te voorkomen wordt een luchtvochtigheid van 50-60% geadviseerd.

Andere antwoorden (1)

Dat kan best! Ik vind dat het ook afhankelijk is van de temperatuur in de ruimte, of de isolatie van de woning. De klachten die jullie ondervinden lijken inderdaad door droge lucht te komen. Je kan eventueel kijken naar een luchtbevochtiger, of natuurlijk wat goedkopere trucs uitproberen, zoals bakjes water aan de chauffage hangen.
Ik heb hier meer tips gevonden: