Ik wil dat de vruchtgebruiker mijn woning verlaat .kan dat?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
2.1K
LeonardN
3 jaar geleden
Kan je wellicht wat meer over de situatie uitleggen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heb 7 jaar geleden een huis gekocht in Spanje. Heb mijn ex toen het vruchtgebruik gegeven.na een maand waren we uit elkaar.hij heeft nooit een inventaris lijst willen tekenen en heeft alle sloten vervangen.ik kan ook nooit geen controle uitvoeren bij mijn eigendom
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Denk dat t niet goed gegaan is .heb terug geantwoord onder mijn eigen vraag
LeonardN
3 jaar geleden
Als je het echt wil bijvoegen bij je vraag, kan je de drie puntjes rechtsboven aanklikken en dan "toevoegen".
ronron1212
3 jaar geleden
Raar om in leven iemand vruchtgebruik te geven. Ga naar een advocaat en bespreek het met hem.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Anna17, kan het zijn dat ik deze vraag eerder heb langs zien komen?
@ronron1212, ik begrijp je verwondering maar veel is mogelijk als je een tweede woning in Spanje bezit. In welke hoedanigheid is de ex een ex. Geregistreerd partner, samenlevingscontract of gewoon een vriend met een seksuele relatie?
Erg veel privé gegevens nodig,
Vruchtgebruik is het juridisch zakelijke recht van een natuurlijke of rechtspersoon om andermans goed te gebruiken en de vruchten daarvan te plukken alsof hij of zij zelf de eigenaar was. Mits en zolang het goed zelf in stand blijft (artikel 476 Spaans Burgerlijk Wetboek).

Antwoorden (1)

Net als in Nederland en België, kan een woning in Spanje in sommige gevallen in het eigendomsregister vermeld staan als aan de ene kant 'blote eigendom' en aan de andere kant 'vruchtgebruik'.
Vruchtgebruik is het juridisch zakelijke recht van een natuurlijke of rechtspersoon om andermans goed te gebruiken en de vruchten daarvan te plukken alsof hij of zij zelf de eigenaar was. Mits en zolang het goed zelf in stand blijft (artikel 476 Spaans Burgerlijk Wetboek).
De vruchtgebruiker is dus degene die het recht en de plicht heeft (op de voorwaarden waarop het vruchtgebruik is vastgelegd) om van het eigendom te genieten en dit te behouden overeenkomstig de voorwaarden waarop het vruchtgebruik werd vastgelegd.
Het vruchtgebruik kan om verschillende redenen worden beëindigd, zoals door het overlijden van de vruchtgebruiker of doordat de rechtspersoon als vruchtgebruiker ophoudt te bestaan. Het vruchtgebruik kan ook eindigen wanneer de erflater een reden voor beëindiging in zijn testament heeft vastgelegd.
Vruchtgebruik kan dus niet in alle gevallen worden opgeheven door de zogeheten blote eigenaar.
De bijbehorende belastingen worden geheven door de autonome regio's in Spanje (de comunidades autónomas). Deze hebben veelal een eigen wetgeving hieromtrent, wat de consolidatie van de eigendomstitel vrij complex kan maken. U zult de hulp van een in deze materie gespecialiseerde advocaat in moeten roepen.
Mijn bron:
https://inspanje.nl/zakennieuws/8231/het-ontbinden-van-het-vruchtgebruik-op-een-woning-in-spanje/
Toegevoegd op 30 juli 2020 16:41: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@JoanDArc
Plus
Dat krijg ik als juridische leek niet bij elkaar gezet. Weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@elder161, als je kennis hebt van de materie of een kennis hebt die de materie kent, kun jij het ook. Er moet wetgeving staan in het Spaans Burgerlijk wetboek over vruchtgebruik onroerend goed. Dan zoek je goede bronnen waar bv de relevante termen zoals consolidatie en Spaans eigendomsregister in voorkomen. Dan hoef je de teksten niet meer zelf te verzinnen als de bronnen van juristen of advocaten zijn met expertise.