Van welk materiaal kan ik zelf _goedkoop_ een mooie vitrine voor vingerdopjes maken?

Ik verzamel geen vingerdopjes, maar andere zaken... (Nee, ik zeg niet wat.) Maar 't geeft ongeveer aan van welke vorm/formaat de vitrine zou moeten zijn: 't liefst een soort wand-vitrine. (Ik wil dus ergens een wand opofferen.)

Ik heb berekent dat ik 75 glazen plankjes nodig heb... Echter, ze vragen maar liefst 5 euro (bij een glasboer) voor zo'n glazen plankje van ±7x140cm... (En da's nog zonder dat je mooie gladde glasranden hebt. Dus die rafelige breukranden moet ik dan voor lief nemen.) Dat is dan al 375 euro, excl. systeem om die plankjes van elkaar te scheiden (wat ik nog moet bedenken) en in hoogte te kunnen (ver)stellen... Dus daar komt waarschijnlijk nog makkelijk 125 euro bij...
500 euro dus... Oftewel 1100 ouderwetse guldens... Da's me te gortig.

(75x7cmx140cm=trouwens ruim 7m2.)

Hoe kan 't goedkoper, maar toch niet superlelijk? En hoe maak ik een systeem waarbij de plankjes in hoogte verstelbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
4.2K
rebecca
14 jaar geleden
wil je hem persee zelf maken ?
je kan mischien ook bij winkels vragen of ze nog 1 over hebben, zo hebben wij eens een oude toonbank met virtrine erin gekregen voor niks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euro's blijven omrekenen in guldens is zó verkeerd en alleen bestemd voor tachtigplussers die de hele dag niks anders te doen hebben om met hun leeftijdgenoten te mijmeren over die 'goeie ouwe tijd'. Ik had je hoger ingeschaald qua intelligentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik zat ook aan zoiets te denken, of op Marktplaats ofzo. Maar dan moet je wel heel veel geluk hebben als je er 75(!) van dezelfde kan krijgen. Ikea heeft wel heel mooie in de Grundtal serie, maar ook een stuk duurder nog. Daarentegen zijn ze wel mooi afgewerkt en inclusief bevestigingsmateriaal die je evt. aan de achterwand van de kast kan maken dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik had je hoger ingeschaald qua intelligentie."
Wat is dat voor een onnozele belediging? Schaam u...
Ik kan niet zeggen dat ik u hoger qua intelligentie had ingeschat, ondanks deze domme opmerking... Want ik ken u niet. 't Kan dus best zijn dat dit tekenend voor uw niveau is.

Het beste antwoord

Je moet je glas niet bij een gewone glashandel halen, maar in overleg gaan met een 'artistieke' glashandel. Daar heb ik een dubbel glas ruit, op maat met gangetekend motief ingefreesd laten maken voor 1/10 van wat de glashandel op de hoek wou. Bij zo'n zaak kan je ook gewoon overleggen hoe eea in elkaar moet komen en hun advies krijgen over de mogelijkheden die voor je open staan.

Een zo'n zaak vind je in de bron. Ze zijn tot begin januari op vakantie, maar waarschijnlijk reageren ze wel op de email. Ze houden van knutselen en berekenen glas per vierkante meter + arbeidstijd.

Een andere optie is om zelf een glas snij mesje te halen bij een bouwmarkt (Heb je rondom de 10 euro) en dan een plat halen waar je strookjes van snijdt. Vervolgens kan je met watervast schuurpapier de randjes schuren. Wordt veel minder mooi, maar voor 100 euro moet je eea samen kunnen stellen, als je je eigen tijd niet mee rekent.

Verder heb je plexyglas. Een kunsstof, wat veel makkelijker te bewerken is als glas. Ok wel wat minder mooi. Dat kan je bv mij een polijstkop voor een boormachine ook mooi glanzend afslijpen.

Hou er bij je ontwerp rekening mee dat dunne lange plaatjes van ongeacht welk materiaal onder enorme spanning komen te staan. Je zal moeten kijken hoe je eea stevig genoeg krijgt dat het niet meteen uit elkaar spat bij het ophangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe je het wil gaan maken weet ik niet (ik zou het laten maken), maar je praat over glazen plankjes van 140 cm lang. Heb je al eens een test gedaan met één zo'n plankje? Ik kan je namelijk garanderen dat het niks wordt omdat glas van 140 cm lang doorbuigt zonder dat er iets opstaat als je het alleen op de kopse einden gaat ondersteunen.( zelfs als je 10 mm dik glas gebruikt!) Een oplossing zou dan zijn om ze in een soort profielplaat te schuiven (welke profielen je er zelf in zou kunnen frezen), maar dan ben je de mogelijkheid kwijt om te schuiven met de hoogte.
Als je 75 plankjes nodig hebt wordt het inderdaad een hele vitrinemuur want meer dan 25 plankjes boven elkaar kan je nooit kwijt, toch?
Persoonlijk ben ik van mening dat je vitrinekast, als er een kast omheen moet met glazen front, beslag, verlichting etc.etc. wel minimaal het dubbele van de genoemde 500 euro gaat kosten.

Toegevoegd na 1 uur:
Misschien toch nog wel een idee hoe je het zou kunnen construeren, blijft onverlet de kostenpost voor het materiaal.
Maak de vitrine volledig van glas, dus ook de achterplaat.
Leg deze plat op een stabiele vlakke vloer en verlijm er de 'plankjes' op met siliconenlijm zoals ze ook aquaria verlijmen. Je kunt dan op de achterwand, boven- onder- en zijwanden verlijmen, samen met de legplankjes.
Gebruik wel een rechte lat als mal om de onderlinge afstanden gelijk en recht te houden.
Overigens is facetslijpen van de voorzijde wel een must, wil je niet constant met je vingers in de pleisters lopen, want ongeslepen glas kan erg scherp zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat... 1000 euro?? Potver3... Maar verlichting hoeft trouwens niet, hoor. 75 plankjes boven elkaar moet kunnen: 3cm. tussenafstand gemiddeld (waarvan ±7mm. glas - maar de te plaatsen voorwerpen zijn gemiddeld minder als 2,3cm. hoog, schat ik).
3cmx75=2.25 hoogte. Moet passen - een plafond zit meestal hoger. Halverwege ondersteunen is niet zo'n bezwaar - waarschijnlijk kan dat wel met bijv. legoblokes ofzo... Daar maak ik me geen zorgen over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet alleen niks meer als je boven ooghoogte komt.
haal platen plexiglas bij de bouwmarkt+aluminium U-profiel
het plexiglas moet precies in het U-profiel passen
snij het plexiglas nu in stroken net zo breed als je nodig hebt
schroef de aluminium profielen nu met de dichte kant op een plaat multiplex of een andere houtplaat die je mooi vindt
zet nu de stroken plexiglas vast in de profielen met (super) montagekit en schroef vervolgens de hele houtplaat tegen de muur
succes