Kan een gebroken latje van een lattenbodem vervangen worden door een nieuw latje?

Het betreft een tweepersoonsbed met twee lattenbodems voorzien van gebogen latjes.
Zijn dit soort latjes ergens los te koop? Kun je zo`n lattenbodem makkelijk herstellen door een gebroken latje te vervangen door een nieuw latje?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Interieur
25.6K
Amadea
5 jaar geleden
Bij https://www.startpagina.nl/v/wonen/interieur/vraag/389823/latje-matrasbodem-los-kopen/ betreft het een eenpersoonsbed, maar het zal verder op gelijke wijze gaan.
Edraket
5 jaar geleden
Je kunt ook een latje uit dezelfde lattenbodem gebruiken op een plek die niet zwaar wordt belast.
Een gebroken lat bevindt zich meestal ergens in het midden van de lattenbodem.
De latten aan het voeteinde worden nauwelijks belast en je merkt dus niet als daar een lat ontbreekt.
Verwijder de derde of vierde lat aan het voeteneind en plaats die op de plek van de gebroken lat.

Antwoorden (2)

Ja en nee. Is het te herstellen? Ja. Is het makkelijk te herstellen? Nee. Het vergt toch wel enige kracht om de nieuwe lat er (onder spanning) in te brengen, of je moet de hele lattenbodem uit elkaar halen.
5 jaar geleden
Je kunt zo'n lat vrij ver buigen, dus met een beetje moeite is er wel een nieuwe tussen te zetten.
Het is lastig om ergens een nieuwe lat te vinden, en dat hoeft ook niet.
Haal gewoon de één na laatste lat aan het voeteneind er uit om te gebruiken.
Die mis je toch niet op die plaats.