Wwaarom zijn veel huizen in Griekenland maar half afgebouwd?

Ik ben op diverse Griekse eilanden geweest en vrijwel overal zie je half afgebouwde huizen. Meestal staat er (een deel van) een skelet maar ontbreken de muren.
De verleiding om de economische crisis de schuld te geven ligt voor de hand, maar is dat ook écht de reden? Of heeft het b.v. te maken met het claimen van recht om te bouwen o.i.d. ?

tinus1969
4 jaar geleden
Het verhaal ging altijd dat je in Griekenland gene onroerend goed belasting hoeft te betalen over huizen in aanbouw - ook al woon je er voorlopig al. Ook voor 2008 zag je overal halfafgebouwde huizen, al dan niet bewoond. Het lijkt idd een cultuurdingetje: als er tijd en geld is, koop je weer wat bakstenen of cement en ga je were eens aan de slag.

Antwoorden (1)

Antwoord is zeker het volgende nog afgezien van de huidige crisis:

(uit de bron) Een lening voor een huis verwerven
Onafgewerkte gebouwen zie je in heel Griekenland. De reden is dat Grieken bouwen wat ze vandaag de dag nodig hebben en dat ze rest van het gebouw voorlopig onafgewerkt laten. Het lijkt alsof Grieken constant huizen aan het bouwen zijn - en dat zijn ze inderdaad.
De meeste Griekse ouders bouwen een huis voor iedere dochter, maar niet voor hun zonen (omdat er verondersteld wordt dat zij een meisje zullen huwen dat een huis van haar ouders zal krijgen). Het is dikwijls ook de dochter dat het huis van haar ouders of haar grootouders erft wanneer die sterven.
Duidelijk, zonen zorgen voor zichzelf en dochters krijgen een huis 'mee' van de ouders. .

Kortom, hier bouwen de Grieken zelf. Onze gedachten over niet afbouwen, kloppen - wachten op fondsen/leningen en niet te vergeten wanneer moet het af zijn, opgeleverd worden? Of daar ook sprake is van belastingontduiking of wellicht het zo lang mogelijk uitstellen van betaling. Geen idee, dat kan zo zijn.