Wat zijn de verschillen tussen een dragende en vrijdragende vloer?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
16.2K

Antwoorden (1)

Een dragende vloer heeft een ‘dragende’ functie, dat wil zeggen dat deze vloer voldoende sterk en stijf dient te zijn om alle belastingen die optreden te kunnen opvangen. Met belastingen wordt bedoeld het gewicht van de vloer zelf en van alles wat op de vloer wordt aangebracht.
Een vrijdragende vloer is een vloer die niet direkt vastzit aan de draagbalken maar rust op een schuimlaag of een andersoortige isolatielaag (die wel op de balken rusten)waardoor trillingen worden voorkomen - zoals bv bij appartementen. qua vloerbelasting is er geen verschil met een dragende vloer.