Kan ik wonen bij opa en oma zonder gevolgen?

Op dit moment ben ik 22 jaar en woon thuis, nu is de thuis situatie al lang niet goed en heb ik aangeboden gekregen om bij opa en oma te gaan wonen. Zij hebben een koophuis en een AOW. Ik volg op dit moment een BOL opleiding. Nu is mijn vraag, kan ik mezelf zonder financiële gevolgen inschrijven bij opa en oma en heeft dit ook geen verdere consequenties voor hun financiën? Ik hoop dat iemand mijn vraag goed en duidelijk kan beantwoorden, bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Antwoorden (1)

Voor opa en oma heeft het geen gevolgen zolang ze beiden blijven leven.
Althans: niet voor hun AOW. Hun kosten van energie en water zullen wel wat stijgen, hun kosten van boodschappen ook. Maar ik ga ervanuit dat je daaraan bijdraagt. Wat dat betreft, zullen jouw kosten ook wat stijgen.
Afgesproken kan natuurlijk worden dat je een kamer bij hen huurt. Als die huur beneden een bepaald bedrag blijft, heeft dit voor hen geen belastinggevolgen.
Als je recht hebt op studiefinanciering wordt de basisbeurs een stuk hoger omdat je uitwonend bent.
Toegevoegd op 28 juli 2019 20:33: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En wat zijn de gevolgen als een van hen zou overlijden en ik alleen met een van hen in het huis blijf wonen?
Computoon
4 jaar geleden
Dan hangt het ervanaf hoe de SVB (Sociale Verzekeringsbank, de instantie die de AOW uitbetaalt) jullie "relatie" ziet. Normaal gesproken, zou opa (of oma) de AOW voor alleenstaanden krijgen als een van beiden overlijdt.
Als de SVB jullie als samenwoners beschouwt, krijgt opa (of oma) de AOW voor gehuwden, net als nu. Maar dan is er natuurlijk maar 1 persoon die AOW krijgt.
Dan zijn er ook nog de kosten die samenhangen met het huis. Die zullen op de een of andere manier ook opgebracht moeten worden. Het komt erop neer dat alles betaald moet kunnen blijven worden.