Wat is dit voor een vrucht die groeit op eikenbladeren? (Zie foto )

Wat is dit voor vrucht of iets dergelijks dat groeit op de bladeren van de inlandse eik .
Ze zijn wel drie of vier cm groot
Ben erg benieuwd

BVD : J v d Aa

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Dat is een galappel, een door een parasiet ontstane woekering. Meestal een insect (een galwesp, galmug of galmijt) die haar eieren hierin heeft gelegd. Het omhulsel (de gal, waarvan de vorm specifiek is voor die parasietsoort) dient als behuizing en als voedsel voor de larven.
Amadea
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plus.
Reddie
9 jaar geleden
Het is geen voedsel voor de larve, maar gewoon een allergische reactie van het blad.
Amadea
9 jaar geleden
Het dient zeer zeker wel als voedsel voor de larve. Zie bijvoorbeeld http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20062109_bladgallen01
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wist ik niet. Ik heb ze nog nooit zo groot gezien. Bij ons zijn ze max 2 cm.