Welke struik/boom is dit?

De volgende struiken staan in onze tuin (net verhuisd). Weet iemand hoe ze heten?

1. klein boompje met groene langwerpige blaadjes. De kleinste blaadjes zijn roodachtig. Zie foto.

2. Struik/boom met grote groen bladeren en paarse bloem die is samengesteld uit groene steeltjes met paarse bloemblaadjes.

Deze struik is volgens mij kapot, gezien er nog maar aan één tak blaadjes zitten, en er gisteren de laatste tak met bloemen zomaar is afgebroken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1K
Cryofiel
8 jaar geleden
Die bovenste heeft veel weg van een vlier.
flyingcrow
8 jaar geleden
En de onderste is een rhodondendron
Cryofiel
8 jaar geleden
Yep!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
die bovenste zijn 3 dezelfde boompjes. Waarschijnlijk dus iets wat uitgezaaid is.

Antwoorden (1)

Op de eerste foto staat een jonge Es.
Dat worden grote bomen.
Mogelijk staat er een in de buurt en is dit een zaailing van deze boom.
Op de tweede foto een Rhododendron en wel de wilde soort.
het is echt een bosplant voor niet te zonnige plek en een humusrijke grond.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik kom even terug op mijn antwoord, want het is geen Es
Hoewel het blad er zeer veel op lijkt, zie ik op het kale deel van de stengel de afdrukken van de bladeren van vorig jaar en dat heeft de Es niet.