Hoe verlies je niet je hypotheek rente aftrek door niet ingeschreven te staan op die woning?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Thecis
4 jaar geleden
Volgens mij gaat het helemaal niet om dat je ingeschreven staat op die woning, maar dat je de hypotheek betaalt (en wie de eigenaar is van de hypotheek).
gvrox
4 jaar geleden
@thecis het moet wel je hoofdverblijf zijn om in aanmerking te komen voor hypotheekrente-aftrek. Ik zou denken dat je er dan ook wel ingeschreven moet staan, maar misschien zijn er omstandigheden waar dat niet automatisch zo is.
tinus1969
4 jaar geleden
@Thecis, @gvrox,
Dat een woning je hoofdverblijf is, blijkt uit het feit dat je daar ingeschreven staat. Omgekeerd; je bent je verplicht in te schrijven obv je hoofdverblijf.
erotisi
4 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/bijzondere_situaties/u_gaat_uit_elkaar_en_hebt_een_eigen_woning/u_gaat_scheiden/u_bent_allebei_eigenaar_van_de_eigen_woning/u_verlaat_de_woning_maar_betaalt_alle_rente/

Antwoorden (1)

Niet. Je kunt alleen hypotheek rente voor je hoofdverblijf. Als je weg verhuist is er een overgangstermijn (je mag dan enige tijd ook voor je oude woning aftrekken).
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankuwel voor het meedenken. Ik zit namelijk in een ongemakkelijke situatie. Ik betaal voor mijn ex vrouw en kids mijn woning en het zijn mijn kinderen die wil ik dat ze opgroeien met een dak boven hun hoofd maar ik kan daar niet meer ingeschreven staan en ik heb een sociale huurwoning toegewezen gekregen. Maar ik denk niet dat ik ga uitkomen als ik beide laste ga dragen zonder hypotheek aftrek. Mvg R