Hoe heten ingemetselde beeldje boven de voordeur buiten?

Boven mijn voordeur buiten zit een ingemetseld beeldje. Dat hebben alle huizen in onze straat. Aan onze kant staat veelal de zon erop. Het beeldje is verouderd en lijkt niet meer op het origineel. Graag wil ik het laten restaureren of een nieuwe kopen. Wie weet hoe dergelijke beeldjes heten en welke bedrijf daarbij kan helpen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
2.3K
Amadea
4 jaar geleden
De foto is niet erg scherp. Lijkt het hier op?: https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/item_images/1119913/11458483_bukobject.jpg
Antoni
4 jaar geleden
Het doet me denken aan een gaper, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaper voor meer informatie, maar dat is toch niet helemaal wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee. Als je wilt kan ik thuis een scherpe foto maken. Deze voor het gemak van Google Maps Streetview gepakt. Betreft wel een leeuwenkop. Heb ondertussen gezocht online en kom alleen een bedrijf tegen in Amsterdam dat restaureert. Een nieuwe kopen lijkt eenvoudiger, maar zodra je zoekt op gevelstenen kom je uit op reguliere bakstenen waar de gevel mee wordt opgemetseld. Heb jij nog ideeen Amadea?
Amadea
4 jaar geleden
Veilinghuizen, zo heeft bijvoorbeeld iemand déze kunnen kopen: https://wavemaker.venduehuis.com/auction_lot/87426-een-zandstenen-gevelsteen-met-een-leeuwenkop-en-een-timpaan#lot en https://veiling.catawiki.nl/kavels/8677339-fraaie-gevelsteen-met-een-leeuwenkop-itali-ca-1750

Antwoorden (2)

Dat wordt een gevelsteen genoemd. Toen er nog geen huisnummering bestond fungeerden gevelstenen als een soort adresaanduiding. De voorstelling en eventuele tekst op de steen hadden op een of andere manier een relatie tot de bouwer, bewoner, eigenaar of gebruiker van het pand.

Als je googelt op "gevelsteen restauratie" kom je vanzelf aan adressen waar je terecht kunt voor herstel ervan.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wauw Amadea, Hartelijk dank voor de snelle en kundige reactie. Ik ga ermee aan de slag, super! Mvg, Ronald.
SimonV
4 jaar geleden
Volgens mij is sluitsteen beter.
Wikipedia: een gevelsteen is een stenen plaat of blok met een inscriptie en vaak een emblematische voorstelling in reliëf die (meestal) de voorgevel van een gebouw siert. Een gevelsteen kan overal aangebracht zijn, een sluitsteen alleen bovenin de boog. Begrijp ik.
Dat wordt een sluitsteen genoemd.

Deze stenen hebben een sierlijke functie, maar ook functionele functie.
De stenen worden vaak zwaar belast, omdat deze in een boog word gemetseld.

De sluitstenen zijn in meerdere materiaalsoorten te vinden.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank Nielsjuh, dat is het inderdaad. De vraag blijft dan alleen waar je ze kan laten restaureren of kopen? Online kan ik dat niet vinden, alleen voorbeelden hoe ze in de vroege historie werden toegepast.
nielsjuh
4 jaar geleden
Poin, Ik neem aan dat een lokale metselaar dit wel kan restaureren. Mocht je het willen vervangen zijn er genoeg sites waar de sluitstenen verkocht worden. Uiteraard is hier weer een metselaar voor nodig om deze netjes in het specie te zetten.