Hoe krijg ik mijn huis op orde? Het lijkt wel een never ending story.

Naast werk, vrijwilligerswerk, een rommelige inborst, vriendje, sociaal leven. Hoe doen mensen dat toch? En dan heb ik nog niet eens kinderen.

13 jaar geleden
in: Interieur
4.5K
Annswers
13 jaar geleden
wat is een rommelige inborst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rommelig van aard

Antwoorden (13)

Opruimen na gebruik & vaste momenten in je agenda vastleggen waarop je je huis/appartemment doet. Heel vervelend maar wel functioneel.

Wij hebben op vrijdag vaste prik boodschappen en za ochtend proberen we het huis op orde te trekken zodat je er ook tijdens je weekend wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn suggestie zou zijn. Ga alles heel systematisch doen. Maak bepaalde dagen vaste dagen voor iets. Bijvoorbeeld. Schoonmaken op maandag, boodschappen op vrijdag. En plan momenten voor iets in. Bijvoorbeeld een speciaal moment met je kinderen of vriend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je tijd goed verdelen is een oplossing.
Daarnaast moet je beoordelen of je naast het hebben van een relatie en een huis. Naast je werk en je relatie je tijd indeelt met overige activiteiten. misschien heb je wel te veel andere activiteiten en een te druk sociaal leven.
13 jaar geleden
meteen iets opruimen als je het hebt gebruik, dan voorkom je rommel.

dus na het eten gelijk afwassen/vaatwasser
leeg kopje? gelijk naar de keuken om spullen wegzetten of in vaatwasser.
klaar met boeklezen, gelijk weer terug op zijn plek.
alles een vaste plek geven is dus belangrijk.
en voor grote dingen vaste moment uitkiezen.
13 jaar geleden
-Meer kasten kopen, waar je alles in kunt zetten (c.q. een groter huis kopen).
-Spullen weggeven / weggooien / op marktplaats zetten.
-Kleren een dag langer aanhouden. Dan heb je minder kleren rondslingeren.
-Huisdieren wegdoen.
-Twee van je drie hobby's weg doen.
-Een Nee/Nee-sticker op de voordeur plakken. Scheelt kilo's papier opruimen/doornemen/rond laten slingeren per maand.
-Tijdschriften opzeggen en een eReader of extra PC met groot scherm nemen en online gaan lezen.
-Andere vriend nemen.

Belangrijkste: rommelige inborst wegsnijden. Zolang je die hebt, wordt 't niks. Per definitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Praktische opbergruimte creëren, waar je gemakkelijk spullen in kunt doen en uit kunt halen. Dan heb je alles bij de hand, maar niet in het zicht (Een bepaald Scandinavisch meubelketen heeft hier handige producten voor). Een kast die niet alleen planken heeft maar ook lades, kan al heel veel schelen.
- Postbakjes gebruiken voor (ongeopende) post, tijdschiften, etc.
- 1 keer in de maand o.i.d. de poststapel uitzoeken en belangrijke papieren in een map doen.
- 1 keer in de week o.i.d. stofzuigen. Ik zie er altijd tegenop om het te doen, maar uiteindelijk is het in een half uurtje gebeurd... Ook handig om bijvoorbeeld op zaterdagochtend even taken te verdelen: één doet de afwas en maakt het toilet schoon, de ander doet de was en gaat stofzuigen (bijvoorbeeld).

Er bestaan tegenwoordig ook opruimcoaches. Die komen dan een keertje bij je thuis en kijken met je naar een logische indeling van je spullen. Dat kan ook al heel veel schelen (heb ik gezien bij m'n schoonouders).

Overigens klopt het dat het een never ending story is, want alles moet je elke keer weer opruimen :). Ik ben er ook geen ster in, maar bovenstaande dingen helpen me wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaste momenten voor de steeds terugkerende taken (boodschappen, schoonmaken, stofzuigen, strijken etc.) is al iets. Verdeel de taken zodat ieder weet wat ie moet doen. Dat werkt snel en efficiënt. Maar een opgeruimd huis houd je alleen als je ook tussendoor de rommel opruimt. Dat betekent iedere dag de vaat doen (of direct in de vaatwasser zetten) en geen spullen laten slingeren maar meteen opbergen op vaste plaatsen. Bijvoorbeeld een bostbakje voor de post. Een sleutelkastje voor de sleutels. Jassen aan de kapstok, kleding in de kast. Als je een gladde vloer hebt kun je een paar keer per week even snel de bezem erdoor halen. Dat kost minder tijd dan stofzuigen. Doe ik bijvoorbeeld tijdens het koken, als ik toch moet wachten tot het water kookt of de oven klaar is. Zet niet te veel accessoires neer, dat oogt rommelig en er komt veel stof op, allemaal extra werk. Beter een paar mooie dingen neerzetten dan veel kleine. Gun je zelf een plaats waar het een rommeltje mag zijn, bijvoorbeeld in een bepaalde kast of la of zelfs een kamer, waar je dingen die rondslingeren kwijt kunt.

Tja en vergis je niet, veel mensen hebben een werkster, dat scheelt ook een heleboel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is puur een kwestie van zelfdiscipline, prioriteiten voor jezelf verleggen en vasthouden aan gemaakte programma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet vanzelf en logisch dat naast je andere taken dit de gevolgen zijn. Staan de huishoudtaken gepland in je agenda? Heb je een agenda? In theorie kun je alles plannen. Er zijn vast veel dingen die je ooit nog wil gaan doen: schaf een thing's to do boek aan en maak een excel sheet als stambestand waarin je de kortetermijn- langetermijn-financieel-vrienden-familie-studie-werk-hobby's uiteenzet. Wil je het huis ook echt op orde, wat is je grootste knelpunt dat het nu niet netjes is, misschien eerst dat bewoorden?
13 jaar geleden
Ik heb zelf wel wat gehad aan de boeken van Zamarra Oomes (niet genoeg maar ik val wat huishouden betreft ook niet in de categorie 'rommelig', meer in de categorie 'totale chaoot'). 'Opgeruimd' was voor mij een behoorlijke eye opener.
Op haar site staan ook tips:
http://www.zamarra.nl/?s=opruimtips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ lijkt me echt een boek voor mij, val ook in de categorie hopeloze rommeldoos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was echt verhelderend! Het lijkt vooral een 'mooi' boek, een kijkboek, maar er stonden tips in waarvan ik dacht: waarom ben ik daar zelf nooit op gekomen?
Het was niet genoeg voor me, dus ik heb nu via een andere weg professionele hulp om de inmiddels ontstane puinzooi op orde te krijgen (denk aan: lagen kranten en tijdschriften afgraven en dan om de haverklap een rol vuilniszakken tegenkomen waar er 2 van gebruikt zijn, omdat ik steeds wel begon maar de moed weer liet zakken - als ik weer durfde te beginnen, was die 1e rol zakken allang weer verdwenen in het papier).
Alle rommel is nu wel weg, dus nu gaat het vooral om ordenen, logica, structuur, zodat het bij te houden is.
Eén nadeel... Als je de vloer weer kunt zien, zie je ineens ook om de haverklap dat je moet stofzuigen, dat viel eerst toch minder op ;p
Er zijn al een hoop antwoorden gegeven.Ik zelf heb ooit eens ergens gelezen dat je elke dag per ruimte van je huis
10 minuten op ruimt dat dat een heleboel scheelt.Ik kom er niet altijd aan toe omdit te doen , maar het werkt wel .Ik zou zeggen probeer het eens.

Iemand die je huis schoon maakt is misschien ook nog een idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.Heel herkenbaar! Wat mij enorm helpt is het volgende: maak een werklijstje verdeeld over de dagen van de week week, plak dit op de binnenkant van je keukenkastje. Je zult dan merken dat "al dat werk, al die zooi " eigenlijk best meevalt...
Bovendien maak ik een menulijst voor de hele week; leuk om te doen en het scheelt enorm in tijd, geld en boodschappen doen. Je kunt n.l best voor 3 dagen tegelijk boodschappen in huis halen. Natuurlijk loopt het wel eens anders en "moet of wil " je soms even niet naar je lijstje kijken..ook geen man over boord... je pakt het zo weer op.
Probeer maar eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had hetzelfde en nu is het keurig netjes in huis. Hoe ?
Er is altijd wel een uurtje zinloze t.v. waar je toch naar kijkt of iets anders zinloos wat je doet. Gebruik dat uur heel gedisciplineerd om iets extra's schoon te maken. Verder zijn bovenstaande antwoorden natuurlijk erg bruikbaar. Vooral meteen alles opruimen wat je gebruikt hebt. Na het koken fornuis schoonmaken (gaat dan ook nog veel makkelijker), aanrecht schoon, even stofzuiger of veger door de kamer en in dat uurtje extra bijvoorbeeld de ramen zemen, badkamer uitsoppen, keukenkastjes een extra beurt geven etc.
Na een paar weken heb je je hele huis op orde en dan maar bijhouden.