Wanneer je met spaargeld een huis koopt, wat zijn dan de kosten?

Je hebt bijv. € 100.000,- spaargeld en koopt hier een huis van, je verhuurt dit huis voor € 500,- per maand. Wat zijn dan de kosten (gas, water, electra zijn voor huurder). Moet je belasting(en) betalen, en zo ja, welke? En welke kosten kunnen nog meer om de hoek komen kijken? (verzekeringen etc.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

de aankoopkosten en financieringskosten komen voor uw rekening. Bovendien moet u bepaalde verzekeringen afsluiten en moet u jaarlijks onroerendezaakbelasting (OZB) betalen aan uw gemeente. Houd er verder rekening mee dat u kosten voor onderhoud aan uw huis zelf moet betalen.

Aankoopkosten koophuis
De aankoopkosten zijn:
de eventuele makelaarskosten;
de eventuele bouwkundige keuring;
taxatiekosten;
overdrachtskosten.
Kosten koper
Bestaande woningen koopt u meestal voor 'kosten koper' (k.k.). Dat houdt in dat de koper de overdrachtsbelasting en de kosten van de transportakte betaalt.

Vrij op naam
Nieuwbouwwoningen koopt u meestal 'vrij op naam' (v.o.n.) Dan zijn de aankoopkosten in de koopsom verwerkt.

Verzekeringen voor uw woning
U moet een opstalverzekering afsluiten tegen schade door bijvoorbeeld brand, storm en inbraak. Het gaat dan om schade aan het huis zelf en niet om de inboedel. Als u een appartement koopt, is er soms een gezamenlijke Vereniging van Eigenaren (VvE)-verzekering. Vaak moet u als huiseigenaar ook een levensverzekering afsluiten.

Onroerendezaakbelasting
Als huiseigenaar moet u elk jaar Onroerendezaakbelasting (OZB) betalen aan uw gemeente. Hoeveel OZB u moet betalen hangt af van de WOZ-waarde van uw woning. De gemeente bepaalt deze jaarlijks.

Erfpacht
In sommige gemeenten moet u na het kopen van een huis ook erfpacht betalen. Erfpacht houdt in dat uw gemeente de grond waar het huis op staat niet verkoopt. De gemeente geeft de grond in bruikleen aan u. U betaalt hiervoor een jaarlijkse vergoeding, de canon. Met vragen hierover kunt u terecht bij uw gemeente.

Gevolgen voor uw belastingaangifte
Als u een huis koopt, heeft dat gevolgen voor de inkomstenbelasting die u betaalt. U moet jaarlijks een bedrag bij uw inkomen optellen, het eigenwoningforfait. Meestal heeft u ook fiscaal voordeel doordat bepaalde kosten aftrekbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toevoeging: Rioolrecht eigenaar (gemeente) en Waterschapsheffing eigenaar (gebouwd) Fiscaal:
Een verhuurde woning valt in box 3, overige onroerende zaken (vermogensheffing).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus Ik pas
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling compris, zeer waardevol.
Nou Joan, ik pas niet, een maatje te groot voor mij :), maar ook hartelijk dank voor je reactie.