Heeft iemand ervaring met het overnemen (nette manier) van een stuk mandeligheid? Welke stappen moet ik nemen? wie moet ik hiervoor inschakelen?

Ik heb een koopwoning met tuin aangrenzend aan een gemeenschappelijke tuin. het stuk gemeenschappelijke tuin wordt slecht onderhouden. Ik wil dit stuk bij mijn tuin betrekken. De gemeente verpacht de grond, mijn buren en ik zijn de gebruikers en pachters hiervan, tegen een maandelijkse vergoeding.
problemen die ik voorzie kunnen te maken hebben met:
1. Gemeenschappelijk gebruik
2. Erfpacht van de gemeente
3. hypotheek akte woning
4. hypotheek akte mandeligheid.
5. Kadastrale aanpassing.
ps. Het is reeds via een schriftelijke stemming door iedere eigenaar/gebruiker goedgekeurd en toegezegd.
Eigenlijk weet niemand echt wat de logische stappen of kosten zijn, voor wie ze zijn enz. Ik wil de aanschaf via mijn huidige hypotheek regelen (inschrijving is nog ruimte voor) Wie kan me helpen?

bedankt alvast,

Rvg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet duidelijk is wat de buren met de gemeenschappelijke tuin willen of dat jij het geheel in gebruik gaat nemen.
Het handigst is als iedere buur een evenredig deel bij de eigen tuin gaat trekken. Niet pachten maar kopen, hoewel je zelf spreekt over erfpacht.
Erfpacht is iets aparts en heel anders dan pacht/huur.
De waarde van je onroerend goed wordt vergroot.
De leningsakte van je huis met de daarbij behorende grond heeft niets te maken met de verkrijging van het gebruik en/of eigendomsrecht.
Waarom geld lenen en hoge kosten maken voor een nieuwe hypotheekakte, die wellicht niet aftrekbaar zijn omdat de grond niet bij je woning hoort?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt een beperkt gedeelte toegewezen in het verlengde van mijn tuin. Het overige gedeelte blijft gemeenschappelijk. Omdat ik 1 woning van de hoek af zit, kan mijn buurman een gelijk deel bij zijn tuin betrekken indien hij dat wenst.

Het beste antwoord

Als alle mandelige gebruikers willen instemmen met een overdracht naar jou, dan kun je hiermee naar de eigenaar(s) stappen. Je kan dan aangeven de grond over te willen nemen (kopen). De eigenaar(s) kan/kunnen je dan een aanbod doen voor een bepaalde prijs.

Als jij die prijs acceptabel vind dan teken jullie een koopcontract en ga je naar de notaris. Die zal zich ervan verwittigen dat de grond verkocht wordt met instemming van alle mandelige erfpachters.

Als dat allemaal geregeld is draag jij de koopsom over (die je vooraf moet storten op de derdenrekening) en wordt jij als eigenaar van de grond ingeschreven.

Aan de aktes van je huis veranderd niets, het latere recht wordt ingeschreven in het kadaster en jij wordt daar als eigenaar dan zichtbaar (vraag 5). Zodra jij eigenaar bent vervalt het gemeenschappelijk gebruik en de erfpacht van de gemeente(vraag 1,2).

De koopsom kan indien de bank akkoord gaat met een opname binnen de grens van je opnameruimte vallen. Moet je meer betalen, dan kun je kijken of je hiervoor een aanvullende lening/hypotheek nodig hebt of dat je het van spaargeld oid betaald. Valt het binnen de ruimte dan veranderd er niets aan je hypotheekakte (vraag 3). Valt het daarbuiten dan hangt dat af welke oplossing je kiest voor de financiering.

Vraag 4 begrijp ik niet. Je betaald erfpacht voor een stuk grond wat je mandelig gebruikt. Hierop kan geen hypotheekrecht rusten, waarschijnlijk bedoel je een andere akte of overeenkomst?