Kan er asbest vrijkomen door lekkage?

In oude huizen zit vaak asbest verwerkt. Ook komen in oude huizen wel eens lekkages voor, die niet altijd door huisbaas of beheerder worden aangepakt.
Is er een risico dat asbest met lekkage vrijkomt, bijvoorbeeld in de vorm van vlokken die door vocht worden losgeweekt en meegevoerd, waarna ze in de leefruimte opdrogen en zich door de lucht verspreiden?

Denk hierbij aan flinke (vocht)aantasting van de muren, waarbij het pleisterwerk loskomt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
3.9K
ronron1212
4 jaar geleden
in pleisterwerk zit geen astbest

Antwoorden (2)

Stel dat wat jij zegt gebeurt: vocht weekt iets waarin asbest verwerkt zit los.
Theoretisch kán dat gebeuren, dat is waar.

Wanneer we even niet van een domino-effect uitgaan waarbij er wat valt waardoor er wat groters valt en dat val op nog wat groters waarnee bij wijze van spreken een heel gebouw instort, dan is de hoeveelheid asbest die vrij zou kunnen komen zo miniem dat het niet te meten valt.

Om gezondheidsrisico's zou ik me daarom geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ sowieso niet zo druk maken om asbest.
https://www.arbo-online.nl/persoonlijke-beschermingsmiddelen/nieuws/2019/03/asbest-is-niet-altijd-zo-gevaarlijk-als-wordt-aangenomen-10118407
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Hechtgebonden asbestvezels zitten vast in een ander materiaal, waardoor de kans dat deze vezels in de lucht komen en schade veroorzaken klein is. Als het materiaal in goede staat verkeert en niet wordt bewerkt of gesloopt, komen de asbestvezels niet of nauwelijks vrij.
Asbest komt niet los door water, maar door het los te breken. Asbest is zeer sterk, en zelfs bestand tegen vuur, daarom werd het destijds ook gebruikt. Het werd niet verwerkt in muren, maar in vloeren en daken, zoals bijv. asbesthoudend zeil.