Waarom zijn er slaken en rupsen?

Ze vreten je moestuin leeg en laten een slijmerig spoor na. Ik snap niet dat die beesten nou precies op mijn planten tekeer gaan!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Cryofiel
13 jaar geleden
Welke rups laat een slijmerig spoor na? Heb je een nieuwe diersoort ontdekt?

Het beste antwoord

Slakken en rupsen zijn een voorname voedselketen voor vogels en verschillende kleine zoogdieren in de natuur.
De bij mensen bekende slakken komen het meest voor in hun moestuin, hier bevind zich het beste voedsel wat ze
zich maar wensen kunnen. Dus daarom komen ze graag iedere avond bij jou in de tuin op bezoek voor een gratis
avondmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarom ze er zijn zou ik je niet precies kunnen vertellen, maar je draait de zaken een beetje om. Zij dringen niet jouw habitat binnen, jij dringt hun habitat binnen....
Verder denk ik dat je gewoon lekkere plantjes hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gewoon lekkere planten waar ze hun buikjes rond aan kunnen eten :-)
En daar profiteren vogels en andere slakken- en rupseneters weer van, en zo houd je kringlopen in stand...

Je kunt proberen planten te combineren met planten die tegen slakken zouden werken zoals goudsbloem en wijnruit, of slakkenvallen neer te zetten (schoteltje bier werkt erg goed), of consequent elke ochtend en avond rond de schemering slakken zelf te gaan vangen (vooral de naaktslakken richten vraatschade aan).
Probeer ook of je je tuin zo kunt inrichten dat natuurlijke vijanden aangetrokken worden (een haag voor vogels, wat rommelige hoekjes waar bijvoorbeeld egels zich thuisvoelen).
Tegen naaktslakken kun je ook nematoden kopen (aaltjes, parasieten die de naaktslakken doden).
Kattengrit direct rond de planten strooien zou helpen, maar als het een beetje regent kruipen ze er alsnog overheen.

Rupsen kun je deels voorkomen door een goede teeltwisseling, maar echt totaal voorkomen zonder gif te gebruiken zal je niet lukken. Waarbij je ook moet bedenken dat vlinders nodig zijn voor bevruchting, dus of je ze wilt bestrijden is ook maar de vraag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuur is er een evenwicht tussen de rupsen, slakken en het aanwezige voedsel.
De hoeveelheid voedsel bepaalt de aantallen van de soort
Is er in een bos door een natte zomer ineens meer voedsel (planten), dan zullen er ook meer slakken zijn.
Jouw groentetuin is geen echte natuur, in het bos groeit geen sla, maar toch maak je ergens in die natuur die precies in evenwicht is, een groente tuin.
Dus voedsel voor slakken en rupsen.
Je verstoort het evenwicht en opnieuw bepaalt de hoeveelheid voedsel de aantallen van de soort.
Dus, veel voedsel ( sla, koolplanten, andijvie) betekent ook veel slakken en rupsen.
Je doet het dus zelf.