Wie weet de naam van deze plant ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
Amadea
8 jaar geleden
Kan je de bloem ook scherper fotograferen?
Cryofiel
8 jaar geleden
Bedoel je het blad, waarop je scherp hebt gesteld? Of bedoel je de bloem, die echter totaal onscherp is?
Amadea
8 jaar geleden
Blad en bloem vormen toch samen de plant?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet het eerlijk gezegd niet. De foto is van mensen die de vraag op een fb pagina met tuin/balkon enz dingen had gezet. Hij stond er nog van de vorige bewoners en nu kwam hij dit jaar niet meer terug. Vandaar dat ze wilde weten wat de naam is. Om henm weer aan te kunnen schaffen .
Amadea
8 jaar geleden
Qua kleurstelling kom ik op Wilde Wijt, Melampyrum arvense. Maar voor zover de bloem te ontwaren is lijkt die er verder niet op.
Amadea
8 jaar geleden
Weit moet met ei.
Amadea
8 jaar geleden
http://www.belena.biz/m/92.jpg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken . We hebben m inmiddels gevonden Linaria bordiana ssp. kralikiana .Prachtige plant !

Het beste antwoord

Aangezien het blijkbaar toegestaan is om van door een ander gegeven informatie uit een reactie een antwoord te maken, zal ik dan nu maar het correcte antwoord geven:

Het is een Linaria bordiana ssp. kralikiana, maar wordt ook wel Linaria bordiana Santa & Simonneau genoemd.
Een Linaria heeft in het Nederlands de naam vlasleeuwenbek en in het Engels is het snapdragon. Het is een geslacht van ongeveer 100 soorten uit de weegbreefamilie. De gezochte soort komt in Nederland niet voor, maar heeft z'n oorsprong in Afrika.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De plant heet wilde weit.
Melampyrum arvense) is een eenjarige plant, die behoort tot de bremraapfamilie (Orobanchaceae). De soort staat op de Nederlandse Rode lijst van planten als zeer zeldzaam en zeer sterk in aantal afgenomen. In Nederland komt de plant voor in Zuid-Limburg. De plant komt van nature voor in West-Europa en wordt vaak beschouwd als een onkruid.

Het is een halfparasiet die zelf fotosynthetiseert, maar water en nutriënten met zijn wortels aftapt uit de wortels van andere planten. Door deze strategie kan de plant in een aantal weken volledig uitgroeien en ook in droge milieus voldoende water opnemen.
De plant wordt 15-50 cm hoog. De bladeren zijn lancet- tot lijnlancetvormig. De bovenste bladeren hebben aan de voet priemvormige tanden.

Toegevoegd na 57 minuten:
Komt voor in Europees Rusland en West-Siberië. Het groeit in weilanden, onder struiken en bossen.
De plant is giftig.

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&id=1801