Zoek een huis op waar je binnen kan. Dat is het veiligst. Maar hou je wel aan de volgende regels in huis. Telefoneren via de vaste lijn kan gevaarlijk zijn tijdens onweer. Dus doe dat niet. Met een mobieltje kan je wel veilig in huis bellen. Ga tijdens onweer niet douchen of in bad zitten. Raak kranen, radiatoren en wasmachines niet aan. Hoe mooi bliksem ook kan zijn, blijf weg van het raam als het onweer op zijn hoogtepunt is. Als bliksem inslaat kan het raam kapot gaan. Trek ook de stekkers uit het stopcontact van gevoelige apparatuur zoals de computer of televisie. Als de bliksem inslaat kunnen apparaten die in het stopcontact zitten, stuk gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Water is natuurlijk een goede geleider voor elektriciteit. Daarom is het gevaarlijk om in een openlucht zwembad te zwemmen als het bliksemt.

Maar binnenshuis worden we omringt doormateriaal die de elektriciteit niet geleidt, de bliksem kan het water niet bereiken en er is dus geen gevaar.

Conclusie: Ga niet buiten in het water als het bliksemt, maar een bad nemen in een badkamer die afgesloten is van wat er buiten gebeurt is absoluut ongevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1, de waterleiding is ook van metaal, dus de bliksem zal via de leiding naar de grond worden geleidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan is het logischer dat de bliksem direct in het water terecht komt, terwijl hij is omgeven door een metalen buis als een kooi van faraday.
Als je koperen waterleidingen hebt, dan kan de bliksem zo naar je douchekop geleidt worden. Dat komt heel weinig voor en tegenwoordig zijn de leidingen van PVC ipv koper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, eerlijk gezegd zou ik meteen met "nee" geantwoord hebben, maar ik heb een en ander opgezocht en dan krijg je toch vaak deze adviezen:

"Gebruik bij onweer geen water, ga niet douchen of baden
en raak de leidingen niet aan. Of u moet er zeker van zijn dat er een inwendige bliksembeveiliging in huis aanwezig is."

Maar ik zou er niet bang voor zijn. Het is toch zo dat een waterleiding geaard is? Je hoord nog wel eens dat iemand buiten door de bliksem getroffen wordt, maar dat iemand onder de douche aan dit fenomeen is bezweken heb ik nog nooit gehoord.
Hoewel:
Het blijkt dat zo'n veiligheidsadvies vooral anekdotisch is: douchebliksems komen nu eenmaal wel eens voor. Het gebeurde vorig jaar nog in de Amerikaanse staat Kansas. Volgens de lokale nieuwsomroep KMBC stond Felicity Washkeno onder de douche toen ze werd geraakt door een bliksem. Die floepte uit haar metalen waterleiding. Omdat de inslag niet direct was overleefde ze het. Wel moest ze een nachtje ziekenhuis doen.

Tja, volgens mij is het deelnemen aan het verkeer gevaarlijker dan douchen tijdens onweer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm, en toch zou ik even wachten tot het weer over zijn hoogtepunt heen is, als ik dit lees, het is toch meestal maar heel even.
Wanneer de waterleiding van een metaal is, dan zal de bliksem via het metaal worden afgevoerd naar de grond. Dat gaat dan om het water om, omdat bliksem altijd de weg van de minste weerstand neemt.

Dus douchen lijkt me niet gevaarlijk. Of je rustig kunt douchen is dan weer een ander verhaal, die angst van de bliksem zit toch in je hoofd.