Wie is de eigenaar van een dakraam (velux) dat geplaats is in een apprtementsgebouw ik of de gemeenshap van eigenaars?

Wie is de eigenaar van een dakraam (velux) dat geplaats is in een dak van een appartements gebouw; de eigenaar van het appartement waar van het bedoelde dakraam gesitueerd is, of de gemeenschap van eigenaars in het gebouw?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
2.6K
Antoni
9 jaar geleden
Goeie vraag! + 1 voor je vraag! Ben benieuwd naar het antwoord of de antwoorden!

Antwoorden (1)

Zeer waarschijnlijk de eigenaar van het appartement. (net als alle andere ramen in het appartement, wat je ermee mag doen is weer een andere verhaal)
Als het beschreven is: de VVE

Zonder verdere informatie niet met zekerheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Het huis en wat daarbij hoort is van de eigenaar. De vve is verantwoordelijk voor het onderhoud en de gemeenschappelijke ruimtes. Daar betaal je als eigenaren een gezamenlijk bedrag per maand voor dat is afgesproken in de vergadering van de vve.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat wil je daar mee zeggen? Ik ken bijvoorbeeld een situatie waarbij een dakraam in een koop appartement en het onderhoudt daarvan van de VVE zijn. Het is namelijk de enige toegang tot een bepaald deel van het dak waar men niet via de gemeenschappelijke ruimtes op kan.
ronron1212
9 jaar geleden
Ik zeg net toch heel duidelijk dat het onderhoud bij de vve ligt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een dakraam in een appartement, dus niet in de gezamelijke ruimtes.
(zoals bij de vraagsteller) Niet gemeenschappelijke ramen zijn in beginsel geen verantwoordelijkheid van de vve.
Vaak wordt de buitenkant wel via de vve gemeenschappelijk gedaan, vaak ook niet.
De binnenkant wordt sowieso niet door de vve gedaan.
(in het geval van de vraagsteller mogelijk wel)
ronron1212
9 jaar geleden
Juist in een appartementen complex betaald de eigenaar aan de vve een bijdrage dit is juist om de gemeenschappe;llijke ruimtes en de buiten kant inclusief dak te onderhouden. Graag een link als je kunt aantonen dat het anders is. Ik woon al jaren zo.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bij onze flat in Amersfoort (koopflat) valt het glas en de kozijnen onder beheer van de VVE. Als er een ruit stuk is, regelt de VVE dit.
Kozijnen verrot, de VVE regelt dit. Echter het schilderwerk binnen is voor de eigenaar.
En toen een aantal bewoners graag dubbel glas wilde was dat wel op eigen kosten, maar herstellen na schade of een nieuwe ruit om wat voor reden dan ook valt verder wel onder de VVE.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles kan het is maar net hoe het geregeld is.
Steeds vaker worden dingen gezamenlijk gedaan, ook omdat het goedkoper is. (bijvoorbeeld een gezamenlijke glasverzekering)
Het kan ook dat de vve alleen het dak doet en de gezamenlijke opgang, maar dat de rest (ook aan de buitenkant) voor de eigenaren is. Vooral bij kleinere gebouwen.
Daar kan ik geen link over geven, omdat het geen wet o.i.d. is. We dwalen wel af:
De vraag was wie de eigenaar is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zou zeggen dat VS de eigenaar is, en dat de VVE afhankelijk van de statuten verantwoordelijk is voor onderhoud.