Moeten de knoppen van de radiatoren zomers open of dicht staan?

Termostaat van de CV staat momenteel op 6 graden. Denk niet dat hij dit jaargetijde dan vaak zal aanslaan.

Maar moeten de knoppen op de radiatoren open of dicht staan? Gaan radiatoren niet roesten van binnenuit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
12.8K

Antwoorden (9)

Zou ze dicht draaien. Als is het alleen voor de zekerheid. Stel dat er wat gaat lekken als je op vakantie bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je thermostaat zo laag staat maakt het niks uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dicht draaien hebhet voor de zekerheid nog even opgezocht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Zomers lekker dicht draaien, en in het najaar weer opendraaien: dat houdt de knoppen lekker levendig.
Anders roesten ze vast in 1 stand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
open laten, er zit een pomp in je cv, die pompt het water toch met regelmaat rond. Als je dat niet doet komt er lucht in je leidingen.

Toegevoegd na 1 uur:
ik ben ervan uit gegaan dat je ketel ook het warme water voor je douche regelt. Als je klaar bent moet de warmtewisselaar in de ketel nog steeds ergens zijn warmte kwijt, dat gebeurt in het expansievat maar de rest word gewoon je radiator in gepompt dus de pomp draait wel degelijk! Minimaal een van je kachels open laten staan dus..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ook doet, minimaal een radiator open laten staan in de ruimte waar de thermostaat hangt.
Stel dat je thermostaat op bijvoorbeeld 18 springt. (fabrieksinstelling of omdat je per ongeluk op een verkeerd knopje drukt)
Dan heb je kans dat je cv aan blijft staan en dat een andere ruimte waar nog wel een radiator open staat zeer warm wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verwarmingspomp pompt regelmatig water, ook als je verwarming niet verhit. Dit om te zorgen dat eea niet vast roest. Ik zou de radiatoren open laten staan, zodat het rondgepompte water er doorheen stroomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Open laten staan.

Elke radiatorpomp zal eens in de zoveel tijd even aanspringen om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten. Het is wel zo fijn als de pomp dan ook zijn water kwijt kan.

Verder wordt binnen alle beweegbare onderdelen van de radiator "aankoeking" voorkomen wanneer het water kan stromen. Ook dat is een reden de knoppen open te laten staan.

Wat wel handig is, hoewel het slechts zijdelings met je vraag te maken heeft: het is sowieso nuttig om elke radiatorknop elke paar maanden even helemaal open en helemaal dicht te draaien. In beweging houden, zeg maar. Ook dit voorkomt roestvorming en aankoeken.

Tot slot een tip die ik op duikcursus heb geleerd, en die elke goede installateur ook kent: als je een radiator openzet, draai dan de knop helemaal open, en vervolgens net een fractie (kwartslag of zo) terug. Daarmee staat de radiator helemaal open zonder dat het mechanisme tegen de aanslag aanzit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Er wordt wel beweerd dat de radiatoren van binnen gaan roesten als het water stilstaat maar dat maakt niet uit. Alsof stromend water niet tot roest aanleiding zou kunnen geven. Bovendien valt het met dat roesten nogal zwaar mee. De radiatoren zijn van rvs.
Maar wat ik me afvraag is waarom je de Cv pomp bij hebt staan? Dat trekt toch zo 25 W per uur. En dat dan maal 24 maal al die dagen dat de CV niet nodig is, zeg over vier maanden bij een standaard huishouden, komt het sommetje op ruim 70 Kw. en dat is toch weer bijna 30 euro waar je verder wel wat mee kan maar verder niks voor hoeft te doen.
En trek de som eens door naar alle huishoudens. Op landelijk nivo komt het neer op een besparing van o.e.n. 200.000 Mw per jaar.
En de pomp gaat er echt niet stuk van. Ik doe het al jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een CV-pomp die continu draait, kwam alleen heel vroeger voor. Nu niet meer. Mijn CV-pomp gaat heel af en toe eventjes aan. Meestal staat hij uit. Die 25 W waar je het over hebt, wordt dus slechts enkele seconden per maand gebruikt. Daarbuiten is het nul.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan nog niet zolang geleden zijn. Ik heb een installatie die nu vier jaar oud is en daar zit geen automaat op. En enkele jaren geleden heb ik het er met een cv dekundige over gehad en die was pompen die automatisch afslaan onbekend. Ook waren er toen geen ketels die een autofunktie op de waakvlam hebben. Mogelijk nu wel. Hoop ik.
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh... WAT zeg je? WAAKVLAM? Die gasslurpers bestaan toch al járen niet meer? Mijn vorige ketel, uit 1996, had al geen waakvlam meer. Mijn nieuwe ketel, uit april 2010, heeft natuurlijk al helemáál geen waakvlam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je wel helemaal van de markt? Reguliere consumenten ketels hebben namelijk wel een waakvlam. Maar jij dus kennelijk niet. Interessant. Wat voor ketelmerk en type is dat dan? En wat was het merk en type van je vorige?
Cryofiel
13 jaar geleden
Mijn vorige was een Bosch - ik weet het type niet meer uit mijn hoofd. Hij werd elektronisch ontstoken. Mijn huidige is een Remeha combiketel. Ook die wordt elektronisch ontstoken. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Waakvlam laatste alinea.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja. Mijn ketel is pas 6 jaar oud, ook een Remeha combi, maar dat gaat nog met een piezo-ontsteking. Maar gelukkig zijn er nu dus ketels zonder waakvlam. Want dat scheelt toch tientallen cuubs per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn combi-ketel is 5 jaar oud en van een nogal onbekend merk Intergas. Uiteraard HR+, gesloten systeem en wanneer de cv niet in gebruik is slaat de pomp elke 24 automatisch even aan om in beweging te blijven.
Ondanks de afgelopen strenge winter, ik heb vorigjaar een programmeerbare chonotherm IV thermostaat geïnstalleerd, krijg ik behoorlijk wat geld terug van mijn gas leverancier. Joeppie!!!!!
Ik laat alles open staan, stel dat het koud word dan zit ik er warmpjes bij. Goed idee om even de knoppen gangbaar te houden, ga ik meteen ff doen.